EU MERKING AV DEKK

Posted by:admin

EU-MERKINGEN AV DEKK ER LAB-VERDIER SOM AVVIKER STORT FRA VIRKELIGE MÅLING. TAR FOKUS BORT FRA DET SOM ER VIKTIG FOR BÅDE SIKKERHET OG MILJØET

Våt grepet som mange er opptatt av er veldig likt på samme dimensjoner og EU-verdien kan faktisk være motsatt av hva du tror. Mange betaler dyrt for en EU-merking som viser seg å være direkte uriktig, sammenlignet med andre dekk med dårligere merking. Våt grepet blir dessuten betydelig dårligere etter hvert som dekket slites så det beste våt grepet får du med minst mulig slitasje i gummien. Et slitesterkt dekk (høy Treadwear) vil derfor ha et bedre våt grep over lengre tidsrom. Les mer her:

Man kan også bil grundig lurt av EUs dekkmerking for støy og rullemotstand når grunnlaget for målingen er vidt forskjellig fra hvordan dette burde måles. Her på nettsiden har vi gjort sammenligninger mellom dekk ved å måle direkte på elbilene-golf, Tesla S, X og 3, og som er lett for alle å etterprøve. De mest oppsiktsvekkende støymålingene og underholdende vinterdekk-sammenligningene kan du se på youtube her

''BILLIG DEKK'' VERSUS ''PREMIUM DEKK'' ER I REALITETEN SAMME PRIS FRA FABRIKK

Produksjonskostnaden for et dekk er omtrent like hvor du enn produserer i verden. Råvareforskjellen er imidlertid betydelig mellom plastgummidekk (fullsyntetisk gummi) og dekk med ca. 10% naturgummi. Kort forklart er det lavere råvarekostnader på plastgummidekkene som produsereres i Europa. Europeiske dekkindustri satser på merkevarebygging, EU-merkingen og dekktester, hvor man forsøker å overbevise om at europeiske ''premiumdekk'' er bedre enn billigdekk fra Asia. Realistiske målinger og enkle tester viser at faktum er motsatt i de fleste sammenligninger, noe som fremgår i den merkingen vi har tilføyet til US og EU merkingen. 

ALLE DEKKTESTENE SOM PUBLISERES I NORGE - OG I EUROPA FORØVRIG -  ER SKJULT REKLAME OG PÅ INGEN MÅTE REELLE DEKKTESTER

Det er viktig å forstå at de europeiske dekktestene, i den form de presenteres og gjennomføres i dag, avviker stort fra realitetene. Derfor ser vi ingen tilsvarende dekktester i nord-Amerika, fordi lovgivningen der straffer juks på en annen måte enn i Europa. Vi refererer til dieselskandalen med VAG, hvor man i USA fikk dom på at man kunne levere tilbake bilen mot kjøpesummen, fordi kundene hadde handlet på feil grunnlag og feil produktinformasjon.

Det samme burde vært gjeldene i Europa, og hvis så var tilfelle ville man kunne levere tilbake dekk som NAF fremstilte som de ''beste'' dekkene, og fått pengene tilbake. De fleste forbrukere vektlegger at sommerdekkene skal være slitesterke, støysvake og sitte godt på våt asfalt. Mykere gummi bremser bedre på slitt og grov asfalt enn hard gummi, støyer mindre, og man kan på de fleste dekk lese av sliteinndeksen på dekksiden. Dekk uten dokumentert sliteinndeks burde man advare mot. Dette er helt grunnleggende informasjon som man unnlater å opplyse om.  

EU-verdiene som dekkbransjen er pålagt å publisere danner samme grunnlaget. Det foreligger lite eller ingen informasjon, utover det som finnes nettsiden her, som forteller forbrukere at EU-verdiene måles ut ifra helt andre kriterier enn det vi tror. Søk på Youtube ''megahjul støytest'' så ser man en mange støytester som viser helt andre målte verdier innvendig i bilen enn hva EU-merkingen oppgir. Disse testene kan du gjøre selv med mobilen og appen 'soundmeter''. 

UNNLATER Å OPPLYSE OM AT MAN FÅR KICKBACK PÅ SALG AV TESTVINNERDEKKENE

I dekkbransjen foerligger det mange ulike forretningsmodeller, og reklamedekktestene fanger opp de mest naive leserne i markedet, og danner grunnlag for smarte forretningsmodeller. Les mer ved å klikke på bildet under.

Dekktestene er en viktig inntektskilde for NAF, men medlemmene blir ikke informert

 

EU'S MILJØMERKING AV DEKK SAMSVARER LITE MED REALISTISKE MÅLINGER

EUs dekkmerking (innført 1.nov. 2012) er utarbeidet i samarbeid mellom europeiske dekkprodusenter og politiske organer. Dekkmerkingen utarbeides på grunnlag av teoretiske målinger som hverken samsvarer med realistiske målinger eller kundenes forventninger. SINTEF har deltatt i en rapport som stiller store spørsmålstegn rundt EUs miljømerking som du kan lese på denne linken.

Verdiene for miljømerkingen fastsettes ved at produsentene gjør laboratoriemålinger på en slik måte at vi forbrukere blir skikkelig feilinformert. Reelle bremsetester viser at det er bittesmå forskjeller i bremselengdene mellom kategoriene. Sportsdekk med hard gummi som merkes med A bremser betydelig lengre enn for eks. C på litt slitt steinete asfalt, et underlag som vi i hovedsak kjører på i Norden.

Støy måles ved at en bil passerer en mikrofon med god avstand, og det kjøres på en slett asfaltbetong som er veldig forskjellig fra den steinete asfalten vi kjører på. Harde sportsdekk fremstår som støysvake, og når vi måler disse dekkene med støymåler innvendig i bil, så avgir disse sportsdekkene betydelig mer støy enn myke comfortdekk. 

EU's rullemotstand måles mot en trommel i et laboratorie. Virkelig rullemotstand målt på el-bil og vei viser ofte store avvik i forhold til laboratoriemålingene.

GOD SLITESTYRKE OG LAVSESONG-PRIS KAN HALVERE DINE DEKKOSTNADER

Med høy slitestyrke opprettholder dekket sine gode egenskaper over lengre tidsrom og du får også mye mer kilometer for pengene. Det er også svært viktig at du er oppmerksom på at prisene på de mest anbefalte dekkene varierer stort gjennom året, og kan nesten doble seg i pris fra lav til høysesong. Det lønner seg alltid å kjøpe vinterdekkene på våren og forsommeren, og det lønner seg å kjøpe nye sommerdekk til høsten og vinteren. Pris på tjenestene (montering) varierer også med lav og høysesong.

 

EU merking av dekk viser ofte feil egenskaper

EU-VERDIER FOR STØY AVVIKER STORT FRA KONTROLLMÅLINGER

Kunder som har påpekt høyt støynivå til tross for gode EU-verdier på de kjente europeiske dekkmerkene, har inspirert oss til å begynne kontrollmålinger av dekkstøy. Se bilde av støymålertest av 21-toms sommerdekk til Tesla S nedenfor. Achilles fra Indonesia har 73 dB, Continentals nyhet ''ContiSilent'' har 72dB og MIchelins Pilot Sport 2 oppgir 71 dB. Når vi måler innvendig i en ny Tesla S med skikkelig støymålerutstyr har Achilles dekket 4 dB lavere støy enn ContiSient og nesten 6 dB lavere enn Michelin.

Det kan se ut som de europeiske produsentene oppgir altfor gode støyverdier på sine dekk. Artikkelforfatter var sjåfør under målingene og opplevde også betydelig mer sporing på de europeiske dekkene og bilen var merkbar tyngre på rattet, noe som også sliter på forstillingen. Det mest bekymingsfulle med den kraftige sporingen er at bilen til stadighet vil over i motsatt kjørebane eller ut av veien. Stive sportsdekk vil alltid ha disse ugunstige egenskapene i veibane med slitasje, som vi i hovedsak opplever i Norge.

ENORM FORSKJELL I STØYNIVÅET MÅLT I EN TESLA S I FORHOLD TIL HVA DEKKPRODUSENTENE OPPGIR

Europeisk dekkindustri har selv utarbeidet hvordan EU-verdiene skal fastsettes, og det er ikke overraskende at disse verdiene oppgis med alt for ''optimistiske'' verdier i forhold til produsenter utenfor EU. Likevel er vi mildt sagt overrasket over hva vi avdekker når vi kontrollerer ulike dekk mot hverandre i større dimensjoner.
 
Se video under av støymålinger innvendig i en ny Tesla S når vi i 80 km/t testkjører 21 tommers Achilles (Indonesia) mot de europeiske dekkene Continental SportContact 5 ContiSilent og Michelin Pilot Sport 2, som begge er det som bilen er levert med. Støymålingene er gjort med skikkelig desibel måler, men man kan også bruke mobiltelefon med soundmeter-appen for å måle forskjellene. Man får andre verdier p.g.a. forskjelling kalibreringen, men forskjellene mellom dekkene vil være veldig identisk.

EU VERDIENE FOR DEKKSTØY MÅLES IKKE INNENFRA BILEN, MEN PÅ EN SLETT ASFALTBETONG MED MAKS STEINSTØRRELSE PÅ 6 MM 

EU verdiene for støy måles utvendig når en bil passerer en støymåler. Det kjøres på et underlag som er en slett asfaltbetong med steiner mindre enn 6 mm. Derfor blir mange overrasket når europeiske sportsdekk med lave EU støyverdier avgir kraftig støy på den nordiske steinete grove asfalten. Vi anbefaler derfor å velge støysvake sommerdekk med mer comfort-egenskaper og god slitestyrke. Du kan selv laste ned støymåler apper til mobilen og sammenligne selv. Husk at slitte dekk støyer 1-2 dB mindre enn nye dekk. Vinterdekk støyer som regel mindre enn sommerdekk. Vår erfaring og målinger viser at dekk med comfort egenskaper støyer og sporer (mer stabilitet i slitte veibaner) mindre.

EU-VERDIENE FOR VÅT GREP AVVIKER STORT I FORHOLD TIL ENKLE BREMSETESTER. BREMSETESTER VISER AT DET ER SMÅ FORSKJELLER I VÅT GREP.

De største kjedene i Norge informerer bevisst helt feil på nettsiden om våt grep, og påstår av det skiller en billengde mellom våt grep verdiene. Virkeligheten er at det ikke skilles nevneverdig mellom dekkene, og at våt grep C kan bremse bedre enn A, litt tilfeldig fra bremsetest til bremsetest. Du kan se en tabell som viser dette på denne linken.

EU'S MILJØMERKING AV DEKK ER IKKE ULIK EU'S WLTP-STANDARD FOR REKKEVIDDE PÅ ELBILER. AUDI E-TRON OG JAGUAR 1-PACE GÅR CA. 10 MIL LENGRE I EU ENN I USA

Se link og tabell nederst i denne artikkelen for rekkevidder på Tesla modellene og konkurrentene fra Audi og Jaguar. Er det antydning til juks fra europeerne her også? Vi har opplevd at bilforhandlerne har gitt våre anbefalte vinterdekk skylden for den korte rekkevidden, mens realiteten er at vinterdekk med gjennomgående drenering (som vi anbefaler) har betydelige bedre rullemotstand på vei med vann i veibanen.

Rekkevidde for elbiler EPA versus WLTP

DE STØRSTE FORSKJELLENE PÅ SOMMERDEKK ER PRIS, STØY, COMFORT OG SLITESTYRKE

Slitestyrken på dekk avgjøres av hvor sterke bindinger som finnes i gummiblanding, uavhengig av hard eller myk gummi. På sommerdekk måler vi at den hardeste gummien har det laveste slitestyrken. Både Tesla S og X leveres fra forhandler med MIchelin sommerdekk. Disse har en særdeles lav slitestyrke på 220 til 240, og gummien er noe hardere enn alle de asiatiske dekkmerkene, som har slitestyrke fra 320 til 500 (over dobbel slitestyrke). Et sommerdekk med slitestyrke 440 går dobbelt så langt som et Michelin dekk med 220 i slitestyrke. Når vi vet at ca. 25% av mikroplasten i drikkevannet vårt kommer fra bildekk, så er det mange gode grunner til å velge dekk med godt bindemiddel / slitestyrke.

 

For at et sommerdekk skal være lovlig for salg i USA må kvaliteten være preget inn i dekksiden. Da kan man til enhver tid lese kvaliteten på dekket og det er lettere å forstå at ulike dekkmerker og modeller har ulik levetid. TREADWEAR verdien angir slitestyrken. 400 gir dobbel så lang levetid på dekket i forhold til 200. Det er ikke gummien som er hardere, men gummien har bedre kvalitet mot forstøving (sterkere sammenbinding i molekylstrukturen). TRACTION er noe likt som EU merkingen, men AA er best, og så kommer A, B og C.  TEMPERATUR angir dekkets motstand mot varmegang, og beste karakter er A, som de fleste nyere dekk har.

Unøyaktigheten i EU-merkingen gjør at mange dekk med B og C faktisk bremser korteren enn A på nordisk asfalt, og når store deler av dekkbransjen hevder at det er en hel billengde mellom A, B og C, blir dette veldig feil. Her burde man ettertrykkelig opplyse om at det er marginelle forskjeller mellom klassifiseringene som ligger nær opp til hverandre, og at det for din bil ikke nødvendigvis er noen forskjell mellom A, B og C verdiene. Forøvrig dokumenterer alle sommerdekktester at det kun er centimeter i forskjell mellom de fleste dekkene når det gjelder bremselengder. 

GJØR DEKKTESTENE SELV. SJEKK SELV FORSKJELLEN I RULLEMOTSTAND MELLOM DEKK PÅ DIN EL-BIL.

EUs rullemotstand av dekk måles på en stor trommel, og det er enkelt å oppnå god rullemotstand ved å sende inn dekk med ekstra stive stammer. Vi leser av energiforbruket som bilen faktisk bruker, målt over en bestemt distanse. Dekk som man tror ruller lett viser seg å rulle betydelig dårligere enn dekk som vi anbefaler, ut i fra våre målinger. Nedenfor har vi gjort målinger på vinterdekk, siden det største forskjellene finner på vinterdekk. Dette fordi retningsstabilt rullemønster gir mye lavere rullemotstand enn dekk som ikke har slike viktige egenskaper.

EUs miljømerking av rullemotstand måles ikke riktig
 
Det er lett å sammenligne dekkstøy og rullemotstand mellom like dekkdimensjoner når vi tester på el-bil. Ut i fra slike målinger kan vi legge til noen korrigerende ikoner som viser realistiske forskjeller mellom dekktypene. Nedenfor har vi gjort noen enkle målinger av vinterdekk på Tesla S. Vi har kjørt en kort strekning en rekke ganger og plukket ut de mest stabile testresultatene som viser at drenerende rullemønster på vinterdekk gir økning av rekkevidden på bar asfalt. Med mye vann i veien blir forskjellene større. I tillegg får man hyggelige gevinster som bedre våt grep og mye lavere støy. Dette er vinterdekk som fungerer svært bra i forhold til de ''etablerte'' og dyre dekkmerkene.
 
 
 

 

 

kommentarer til denne artikkelen besvares på mail:  ta(at)safeinnovations.com