NEREUS VINTERDEKK TEST

Posted by:tire specialist1

NEREUS VINTERDEKK KAN OGSÅ ERSTATTE PIGGDEKK, OG ØKE SIKKERHETEN PÅ NORDISKE VINTERVEIER

Nereus vinterdekk har like god drenering mot vannplaning som sommerdekk, og er like god på is og snø som de mest kjente reklamedekkene som kalles ''testvinnere'' og ''premiumdekk''. Det er stor gevinst for både bilbrukeren og miljøet når man bruker sunn fornuft når man velger vinterdekk. Gummi med sterke bindinger i molekylstrukturen gir lang levetid i forhold til europeiske fullsyntetiske vinterdekk. Nereus vinterdekk har deesuten maksimal andel naturgummi, som gir store gevinster både viktige områder som holdbarhet, gummien holder seg like myk i hele dekkets levetid, og naturgummien forsøpler ikke naturen slik som plastgummidekkene gjør.

MERK!

FRA 2021 BLIR NEREUS VINTERDEKK FORTLØPENDE ERSTATTET MED DET NORSKUTVIKLEDE DEKKMERKET FRIGUS EV MED MODELLENE ICE 3, ICE 4 OG ICE 2s

Produksjonen blir også etter hvert lagt til Europa for å gjøre logistikken enklere.

GOD GUMMIBLANDING MED STERKE BINDINGER GIR LANG LEVETID, MEN OGSÅ FORTSATT MYK GUMMIBLANDING ETTER FLERE SESONGER

Vi har gjort noen enkle målinger med å testkjøre Nereus 805+ på en Tesla S 100D siden januar (2018), og Nereus 806 på en Tesla S 90D siden november (2017) og gjennom hele sommeren. Dekkene er kjørt hardt innimellom og i høye hastigheter utenfor og innenfor Norge på blant annet varm sommerasfalt, og det er kjørt med mye last i bilene til tider. Dette for å simulere tenkte situasjoner med tøffe utfordringer siden mange kjører med vinterdekk hele året i Nord-Amerika og faktisk noen også her i Norge og Sverige. Artikkelforfatter vil nok fortsette med Nereus vinterdekket på Tesla S'n av den enkle grunn at det er nesten 3dB lavere støynivå målt inne i bilen i forhold til beste sommerdekk (Winrun, som igjen er opp til 3 dB stsøysvakere enn Michelin dekkene som bilen leveres på, målt på grov asfalt).

Utrolig nok bremser vinterdekket nesten 6 meter kortere enn Michelin sommerdekket som blien er levert med, i 80 km/t på grov og våt asfalt. Stikk motsatt av hva NAF hevder. Forklaringen er egentlig logisk når man vet at på grov asfalt vil harde sommerdekk oppnå mindre avtrykk mot underlaget enn myke vintedekk, når dekkmønsteret er tilnærmet likt.

Nedenfor et bilde dekket som sitter på Tesla S og hvordan vi måler hardheten i gummien. Du kan også komme til artikkelen om dekk til elbil ved å klikke på bildet under. Artikkelen fortsetter videre under bildet.

Nereus vinterdekk test viser holdbar myk gummi og høy slitestyrke

ER DET MULIG AT GODE FRIKSJONSDEKK (PIGGFRIE LAMELLDEKK) KAN ERSTATTE PIGGDEKK PÅ IS?

Testing av pent brukte Nereus vinterdekk testet mot pent brukte piggdekk fra Nokian viser dette. Testen vi har laget er på is med snø og slaps som topplag. Vi kjører Nereus sitt SUV dekk 806 mot Nokian Hakka 8 SUV og til slutt mot helt nye Hakka R2 Suv. Årsaken til at vi ikke tester mot helt nye piggdekk er forankret i at bilene med piggdekk på norske veier ikke har nye piggdekk, men fra pent slitt til mye slitt. Vi ønsker å gjøre testene som relevante og virkelighetsnære til det faktiske trafikkbildet som mulig.

VIDEOEN UNDER VISER HVORDAN VI TESTER GREPET PÅ HARDPAKKET SNØ OVER DISTANSE

Vinterdekkene fra Continental og Nokian har et mønster som skal tilsi bedre grep på dette underlaget, men testkjøringen viser at Nereus dekket på tross av sitt drenerende rullemønster har like godt grep. Vi har for høst/vinter 2019/20 et nytt vinterdekk likt Nereus, Roadmarch, endå mykere gummi som sitter enda bedre is. Når man vet at Nereus dekket drenerer og bremser like godt som et sommerdekk på våt asfalt, så er konklusjonen helt klar på hva vi bør anbefale på norske vinterveier.

Uten drenering mot vannplaning må du holde lav hastighet på våt vei

202 WATT / KM I GJENNOMSNITT FOR HELE ÅRET MED KUN VINTERDEKK PÅ BILEN

Det vil være mulig med Nereus 805+ å kjøre langt under 200 watt/ km med vinterdekk, målt over 12 mnd. Dette betinger at hjulstillingen på bilen er helt korrekt og at man kjører litt roligere enn artikkelforfatter, som har kjørt mye på fjellet nesten hver helg. med ''dårlig tid begge veier'' En rask tur (i slutten av august) Fr.stad - Lillehammer via Gjøvik tur-retur, fullastet med sykler og sekker gikk på 167 watt / km, med samme dekk, nå slitt ca 1mm. Om vinteren med vann i veien er det betydelige høyere forbruk, men likevel mye lavere enn hvis bilen hadde vært utstyrt med vinterdekk uten gjennomgående drenering.

Nereus vinterdekk har veldig lav rullemotstand når det er vann i veibanen

Produktliste