SOMMERDEKK PRIS

Posted by:tire specialist1

SOMMERDEKK PRISER VARIERER MELLOM DEKKMERKENE, MEN DE KOSTER OMTRENT DET SAMME FRA FABRIKK. SÅ HVA UTGJØR FORSKJELLEN I PRIS?

Det er en rekke kostnader som utgjør forskjellene, og det kan også være store forskjeller i logistikk og salgsledd. Noen dekkprodusenter i Europe bruker veldig mye markedsføringsaktiviteter som dekktester (ikke lovlig i USA) som i realiteten er skjult markedsføring. De dyreste dekkmerkene har store markedsføringskostnader og mange salgsledd, og motstykket er rett fra fabrikk til forbruker, via nettsidehandel, slik som her. Det finnes mange hundre dekkmerker fra Asia (Kina, Taiwan, Thailand, Indonesia m.fl.) og ikke alle dekkmerkene er gode dekk. Vi tester og sammenligner løpende, og vi får vareprøver med fly- og sjøfrakt regelmessig, for å bygge kunnskap om ulike produsenters evne til å lage gode dekk. Vi opplever av noen kunder tror at dyrere pris er sykront med bedre kvalitet, noe som ikke er dokumentert i markedet. Derimot har vi meget god dokumentasjon som lett kan etterprøves, på at de anbefalte ''billigdekkene'' her på nettsiden har målbare kvaliteter som overgår de fleste ''premium'' dekkene vist her på nettsiden.

PREMIUM KVALITET KAN BESKRIVES ENKELT I DENNE ARTIKKELEN

Dekk produseres til omtrent de samme kostnadene rundt i verden. Små variasjoner som personalkostnader og råvarer påvirker prisene lite. I Asia bruker mange litt dyrere råvarer som bl.a. naturgummi, mens i Europa bytter man ofte ut den kostbare naturgummien med rimelig plastgummi, men man har litt høyere personalkostnader.

MÅLT KVALITET PÅ DEKK UTFORDRER PREMIUM MERKENE. HVA ER EGENTLIG PREMIUM ?

For hva er egentlig premium dekk? Vi har forsøkt å finne ut hva det fleste oppfatter som premiumdekk, og det samsvarer godt med de målinger som vi legger ut her på nettsiden.

STØY  

Støysvake dekk hører til benevnelsen ‘’premium’’. Vi måler støy innvendig i bilen på normal asfalt, og merker dekket i forhold til dette. EU støymåling gjøres på et mye finere underlag og støymåleren er hverken på eller inne i bilen. Man passerer en støymåler med god avstand. Derfor kan EU-støysvake dekk vært meget med ‘’high noise’’ her på siden. Du blir ikke opplyst av bransjen om hvordan EU målingen utføres, og man kan blir forledet til å tro at man kjøper et støysvakt dekk som i praksis avgir mye støy. Den finnes en mobil app som heter soundmeter, som fungerer ganske godt. Med denne kan du faktisk måle og sammenligne med dekkene som vi oppgår som støysvake. Man vil se at våre målinger er langt mer korrekt i forhold til støy som måles innvendig i bilen.

KJØREEGENSKAPER - KOMFORT- ELLER SPORTSEGENSKAPER

Komfortegenskaper oppfattes som mer ‘’premium’’ enn sportsegenskaper, fordi bilen oppleves som mye bedre på slitt, steinete nordiske asfalt. 

LEVETID PÅ DEKKET

Høy slitestyrke på gummien oppfattes som mer ‘’premium’’, og på sommerdekk er denne merket i dekksiden med for eks. treadwear 420, som angir at dekket har 50% bedre levetid enn et typisk europeisk dekk med verdi 280.

RULLEMOTSTAND - HJULETS ENERGIFORBRUK 

Mange oppfatter lav rullemostand som ‘’premium’’ EUs rullemotstand måles mot en helt slett trommel, og god rulling mot en trommel er ikke overførbart hva man måler på bil kjørt på nordisk asfalt. Hard gummi ruller lettere på grov asfalt, men bremser også dårligere. Tunge dekk krever mer energi enn lette dekk. Vil du ha godt veigrep og lite energiforbruk og lite støy, må du se bort fra EUs rullemotstand på trommel, og velge lette sommerdekk med myk gummi. Det samme gjelder vinterdekk og grep på is.

GARANTI PÅ GUMMIKVALITETEN 

Et premium dekk oppfattes som et dekk med varig god gummi. Vi har derfor målt gummien på en rekke dekk etter hvert som de slites. Vi har målt oss frem til at fullsyntetisk gummi (plastgummi) ofte tenderer til å endre seg til å bli både hardere og glattere, dvs. mer plastaktig konsistens. Fullsyntetiske dekk kan fortsatt oppnå beste EU våtgrep, fordi det måles på et meget fint underlag når dekkene er helt nye. Etter kort tids bruk har vi testet noe av disse på ulike Tesla modeller, og våtgrepet viser seg å være dårligere enn våre anbefalte vinterdekk, testkjørt i sommervarmen på våt, slitt, steinete asfalt. Enkelt forklart vil hard gummi oppnå langt mindre kontaktflate med grov asfalt enn myk gummi. Dekk som vi merker med ‘’5 years warranty’’ har mye naturgummi og har ingen målbar endring i gummikvaliteten i dekkets levetid. Dvs. ‘’premium gummikvalitet’’ med 5 års garanti.

Klikk på bildet under og se noen sammenligningstester på støy og vintergrep, og som er lett å etterprøve.

klikk på bildet og du ser på Youtube eksempler på støytester

Når kunder spør oss om ‘’premium dekk’’ så faller det seg naturlig å spørre tilbake om man ønsker de premium-kvalitetene nevnt overfor, eller om man ønsker å kjøpe en ‘’premium testvinner’’ fra en av de mange smarte forbrukertestene, (skjult markedsføring) som rett og slett rundlurer (ja vi skriver dette) forbrukerne til å betale dyrt for ekstra gode egenskaper som faktisk ikke kan dokumenteres. Alle målinger og det som skrives her på nettsiden er lett å kontrollere, og vi oppfordrer til dette (herunder NAF, KNA, Continental Norge, Nokian Norge ml.fl.). Vi låner også ut måleutstyr til bloggere/youtubere, journalister eller kontrollører (innført i 2015).

Nedenfor direktelinker til konfiguratoren på populære el-biler.

Produktliste