VINTERDEKKPAKKE TESLA MODEL Y

Posted by:tire specialist1

TESLA MODEL Y OPPNÅR BEDRE REKKEVIDDE OG KOMFORT MED DET OPPGRADERTE ELBILDEKKET FRIGUS EV ICE 3

Det første optimaliserte elbildekket FRIGUS EV ICE 3 er også utviklet for Tesla Model Y i både 19 og 20 tommer. 235/55R18 FRIGUS EV ICE 3 for Model Y kommer i løpet av 2022. Vi anbefaler en vinterdekkpakke for Tesla Model Y med vinterdekk som er utviklet for elbiler, og som har optimaliserte egenskaper tilpasset de reelle kjøreforholdene.

winter tire package-tesla-model-y

FRIGUS EV ICE 3 ER DET FØRSTE OPPGRADERTE VINTERDEKKET SOM ER OPTIMALISERT FOR ELBIL

Elbiler skiller seg fra fossilbiler med høyere dreiemoment og akseltrykk mot underlaget. Derfor bør konstruksjon, gummioverflate og dekkmønster tilpasses elbilens krav til å rulle lett når det er mye vann i veibanen som gir motstand. De tradisjonelle vinterdekkene med myke dekkstammer og dekkmønster som ikke slipper igjennom vann, skaper utfordringer. Dekk uten gjennomgående drenering er i seg selv en risiko på veien, men når man tenker på hvor mye energi som kreves for å løfte en bil på 2 - 2,5 tonn opp fra veibanen, så kan man tenke seg hvor mye energi som kreves for å skyve en vannbølge foran dekket, før vannplaningen inntreffer.

DYKTIGE BILFØRERER ØNSKER STABILE DEKK I HØYERE HASTIGHETER OGSÅ OM VINTEREN

FRIGUS EV ICE 3 gir stor kjøreglede for sjåfører med god kunnskap om hvordan biler og dekk skal fungere. Frigus-dekket har en betydelig mer avstivet dekkstamme enn mange andre kjente dekkmerker, se kort Youtube. En slik avstivet dekkstamme gir økt stabilitet på veien, noe som er viktig når elbilen er betydelig tyngre enn fossilbiler. En avstivet dekkstamme gjør også at de gjennomgående dreneringskanalene unngår å presses sammen, slik at dreneringen opprettholdes. Stabilitet på veien kan også defineres i dekkets evne til å redusere vannbølgen foran dekket.

Verdens dekkprodusenter lager sine dekk i hovedsak til fossilbiler, men har så smått begynt å merke dekkene sine med forskjellige EV-symboler, selv om dekkstammene fortsatt er de samme som på standarddekkene. Foreløpig.

RULLEMOTSTAND PÅ VÅT VEI

WLTP-standarden for elbilrekkevidde har en snitthastighet på 46,5 og er basert på de letteste hjulene utstyrt med sommerdekk. Tunge hjul krever mer rulleenergi enn letter hjul, men myk dekkstamme krever mer energi enn stivere dekkstamme. Derfor blir det mindre rullemotstand med hjul som veier lite, og med dekk som har stiv dekkstamme.

DEN EUROPEISKE REKKEVIDDENORMEN HAR EN GJENNOMSNITTLIG HASTIGHET PÅ 46,5 KM/T OG GIR FEIL INNTRYKK AV REKKEVIDDE, LES MER

Vinterhjul uten langsgående rullemønster, myk dekkstamme og myk gummi vil nødvendigvis rulle mye dårligere, og kreve betydelig mer rulleenergi.

På våt vei er det en betydelig forskjell mellom dekk som presser en vannbølge og dekk som drenerer den gjennom dekket. Som tidligere nevnt øverst i artikkelen, krever det mye energi å skyve en vannbølge foran dekket. Derfor bør et optimalisert elbildekk tappe så mye vann som mulig gjennom dekket, siden det er begrenset hvor mye vann dekket kan skyve til siden. Store gjennomløpskanaler gjør jobben utmerket, og et nytt dekk drenerer naturlig nok bedre enn et halvslitt dekk. Levetiden til FRIGUS EV ICE 3 er også optimalisert med ekstra bindemiddel blandet inn i naturgummien.

FRIGUS EV ICE 3 ER OPTIMALISERT TIL Å TAKLE VANN OG SLAPS I VEIBANEN

winter tire package-tesla-model-y-slush

Målinger viser at myk vintergummi bremser dårligere på våt asfalt, bremselengden øker med stigende vekt på bilen. På ren is er det omvendt. Et godt vinterdekk som skal fungere på både ren asfalt og på is, må nødvendigvis har middels myk gummi, og mange lameller. FRIGUS EV ICE 3 dekket har en middels myk gummiblanding med en lamellstruktur i et drenerende langsgående rullemønster som slipper igjennom vann og motvirker energikrevende vannbølge foran dekket.

Ved hard nedbremsing på asfalt vil de langsgående lamellene støtte hverandre slik at dekket opprettholder en god friksjonskraft. Klebende naturgummi fester seg godt til våt asfalt, is og snø. Den eneste svakheten med langsgående lamellstruktur er sideveisgrepet som gir litt dårligere rundetider på en isbane, men Frigus EV Ice 3 er heller ikke beregnet til en slik bruk.

FRIGUS EV ICE 3 HAR MYK GUMMIBLANDING BEREGNET FOR IS OG SNØ

Middels myk nordisk naturgummiblanding som fester seg like godt til is og snø gjennom hele levetiden, skiller dekket fra en helsyntetisk gummiblanding. Vi opplever at helsyntetisk plastgummi blir mer plastisk over en tids bruk. Derfor sverger vi til maksimal andel naturgummi for å opprettholde den myke klebeegenskapen i løpet av dekkets levetid.

DEKKSTØY MÅLT INNE I BILEN

FRIGUS EV ICE 3 har en myk og stillegående gummiblanding, men det er det symmetriske og lettrullende dekkmønsteret som resulterer i det lave støynivået som vi måler inne i bilen. Blant de mest kjente vinterdekkmerkene måler vi FRIGUS EV ICE 3 til det desidert laveste støynivået, målt innvendig i bilen, ved nedre skjermkant på Model 3, Y, S og X. Målingene vil være svært like for andre bilmerker, og man kan selv måle støynivået med mobilappen '' soundmeter '' eller lignende apper.

MILJØFORDELER MED NATURGUMMI OG LANG LEVETID PÅ DEKKET

FRIGUS EVs optimerte elbil-vinterdekk ICE 3 gir sitt bidrag til miljøet med energibesparelser, men det viktigste bidraget er mindre plastgummi i naturen. Slitesterk naturgummi avgir mindre støvpartikler fra dekket til naturen, og naturgummien brytes ned over tid. Helsyntetiske plastgummidekk blir til mikroplast, som til slutt havner i drikkevannet. Hvis du kjører FRIGUS EV ICE 3, kan du se neste generasjon i øynene uten å blunke.

Produktliste