VINTERHJUL, VINTER DEKK OG FELGER TIL TESLA MODEL X

Posted by:tire specialist1

MED NYE OPPGRADERTE ELBIL-VINTERDEKKET FRIGUS EV ICE 3, KAN DU PÅ DIN TESLA MODEL X REDUSERE DEN ENERGIKREVENDE VANNBØLGEN FORAN DEKKET PÅ VÅT ASFALT

Anbefalingene her på nettsiden bygger på grundige målinger av hardhet i gummi, antall lameller, dekkets evne til å drenere mot vannplaning, og testmåling av friksjon mot is og snø underlag. Alt vi publiserer her på nettsiden kan ettergås og vi ønsker også å ha med oss skeptikere når vi kjører testmålingene. Vi låner ut både testhjul og måleutstyr til bloggere som vil ettergår målingene som er lagt ut her på nettsiden. 

FOR ØKT REKKEVIDDE OG MER SPORTSLIG TESLA MODEL X ER DENNE ARTIKKELEN ANBEFALT - FELGER TIL ELBIL -DETTE MÅ DU VITE

Artikkelen er skrevet ut i hva man kan måle på bil og generelle fysiske lover rundt emnet rotasjonsenergi. Mange gode tips om hvor viktig det er med superlette felger på elbil samt riktig type vinterdekk som ikke skyver vann på våt vei. 

Nytt for høsten 2020 er nyutviklet vinterdekk for Tesla modellene ( i første omgang), det mye omtalte FRIGUS EV ICE 3. Dekket er en betydelig forsterket utgave av Nereus NS805 mønsteret, men en helt annen konstruksjon, beregnet for å tåle Performance utgavene, og likevel beholde grepet på is og hardpakket snø. Dekket er utrolig lett å ballansere og krever lite lodder. Vi har herjet skikkelig med dekket på tørr asfalt med hard bremsing og akselerasjoner, uten å måtte rebalansere dekket. Dekket er ekstremt mye bedre på våt og tørr asfalt i forhold til NEREUS NS806, et dekk som har imponert både i Nord-Europa og Nord-Amerika. FRIGUS EV ICE 3 har større dreneringskanaler, men mer gummi og flere lameller som griper litt bedre på is, men litt dårligere på løst vinterunderlag. Mer gummi og mer bindemiddel gir imidlertid bedre levetid, lavere støy og bedre stabilitet i svinger og i høye hastigheter.

Klikk på bildet under for å se dagens tilbudspris ferdig montert på felg i 20 tommere, staggered (originaloppsettet). 

vinterdekk-til-tesla-model-x

 

SUPERLETTE ZAX TURBIN X ER FELGER SOM ER BETYDELIG LETTERE ENN ORIGINALFELGENE OG GIR ØKT REKKEVIDDE. SE DAGENS TILBUD I SATIN BLACK MED FRIGUS EV ICE 3

Zax Turbin X leveres med originale spesifikasjoner. Frigus EV Ice 3 dekkene optimaliserer egenskapene på vei og for bilførere som har litt kjørefølelse vil man oppleve bilen helt annerledes enn med dekkene som bilen ble levert med fra forhandler. Frigus EV Ice 3 dekkene er markedets desidert mest støysvake dekk, slites likt på sommerfører som på vinterføres, sitter langt bedre på is enn ''originaldekkene'', og har 100% gjennomgående drenering mot vann og slaps. 

Tesla model X med Zax turbin X og Frigus EV Ice 3

ZAX YNX PÅ TESLA MODEL X ER TROLIG DE TØFFESTE FELGENE SOM FINNES, OG FELGENE ER OGSÅ LETTE Å RENGJØRE INNVENDIG, UTENIFRA

  

Klikk på bildet under for å se dagens tilbudspriser på ZAX YNX i gloss gunmetal med superdekket FRIGUS EV ICE 3 i 20 tommere, ''staggered'' originaloppsett.

felger-vinterdekk-tesla-x-støysvake

LES OGSÅ ARTIKKELEN DETTE BØR DU VITE OM VINTERDEKK

Nedenfor ser du Tesla Bjørns underholdende ''tug a war'' video hvor Nereus 806 dekket, litt brukt,  utfordrer litt brukte Hakka 8 og helt nye Hakke R2. Metoden under brukes ofte for å måle hvordan våre anbefalte vinterdekk griper mot vinterunderlaget i forhold til de kjente dekkmerkene som blant annet markedsføres i reklame-dekktester. Som nevnt i de fleste artikler her på nettsiden så mener vi bestemt at det ennå ikke er laget vinterdekktester som viser riktige verdier. Alle dekktester, herunder NAF testen og Adac testen i Tyskland er er smart form for markedsføring som bl.a. ikke er tillatt i USA. Av samme årsak for rekkevidde på elbil, så ser vi at de europeisk produserte elbilene har mye kortere offisiell rekkevidde i USA enn i Europa.

Se også Tesla model X med Nereus vinterdekk utfordre Hummer i bakketest her, og en rematch på ''tug a war'' her.

EU-RULLEMOTSTAND MÅLES PÅ TROMMEL OG MÅLINGEN AVVIKER FRA (VIRKELIGE MÅLT) RULLEMOTSTAND PÅ VEI

Drenerende rullmønster gir betydelige lavere rullemotstand på vinterveier med vann og slaps. Sommerdekkene i 20-tommere som Tesla X blir levert med har svært god drenering og optimalt rullemønster. Når man skifter til vinterdekk så bør de ha mest mulig like rulleegenskaper som sommerdekkene, og rullemønster med gjennomgående drenering er det viktigste for vinterdekkene også. 

MAKSIMAL REKKEVIDDE MED 255/55R19 VINTERDEKK SOM HAR OPTIMALT RULLEMØNSTER OG DRENERING MOT VANNPLANING

Beste rekkevidde om vinteren får man med optimalt gjennomgående drenering som reduserer vannbølge foran dekket, høyest mulig dekkprofil og litt større rulleomkrets. Du kan kjøre opp til 5-15% lenger, avhengig av hvor mye vann som er i veibanen, med vårt anbefalte FRIGUS EV ICE 3 i 255/55R19 sammenlignet med hva bilene leveres med i 20-tommere fra forhandler. FRIGUS EV ICE 3 ruller som et sommerdekk, har gummi og lameller som de beste vinterdekkene. 

Klikk på bildet under for å se dagens pris på komplett vinterhjulsett med superlette ZAX V5 i 19x8 med FRIGUS EV ICE 3 vinterdekk som har 100% gjennomgående drenering mot vann og slaps.

Tesla-x-vinterdekk-felger-maks-rekkevidde

FEIL VOGNKORT. IDENTISKE TESLA MODEL X HAR FORSKJELLIG VOGNKORT, MEN I FØLGE LOVDATA , ER DET KUN KRAV TIL 900KG PR. FELG PÅ BAKAKSEL.

Nytt fra Juni 2018 er at noen vognkort på Tesla X blir påskrevet med 2052kg som maksimalt bakakseltrykk, selv om bilen er helt lik de første modellene som kom på markedet, og identiske like biler fra samme produksjon kan også få forskjellig vognkort. I dørstolpen står det fortsatt 1800kg som bakakseltrykk, som er vekten som det vises til i lovdata, kap. 13-1 2.2 VI har rettet spørsmål til Tesla Motors om hva som er årsaken. Forklaringen er at det er biltilsynet som påfører maksimalvekten på bakakselen ut i fra sine beregninger, og ikke Tesla Motors. Med andre ord en feil i utstedelsen av vognkortet som skjer tilfeldig på noen biler. Hvis man ikke får korrigert dette i ettertid vil dette være en liten heftelse på bilen, i teoretisk forstand. Lovdata sier imidlertid at dekk og felger skal være innenfor bilens krav, som er angitt i dørkanten. Så da blir det opp til kontrollorganene å bruke sunn fornuft ved EU kontrollen og bruke lovdata og hva som det står oppgitt på bilen, og ikke vognkortets verdier. Som tidligere nevnt i andre artikler som er det veldig mange vognkort utstedt i Norge som har forskjellige verdier for dekkets bæreevne og bilens akseltrykk, men vegvesenet har i senere tid tilføyet opplysninger som klargjør dette, se skjermbilde fra vegvesenets nettside under under.

Det finnes en del EU verksteder som kun forholder seg til vognkortet (i strid med lovdata, og vi har et eksempel fra et NAF verksted), da da finnes det likevel noen felger som har ekstra bæreevne. se nedenfor.

VI ANBEFALER PIGGFRIE LAMELLDEKK SOM BESTE LØSNING PÅ TESLA MODEL X

Dagens mests anbefalte vinterdekk er det oppgraderte elbildekket FRIGUS EV ICE 3, men rimeligere dekk som Nereus og Roadmarch anbefales også fremfor de dyre dekkmerkene når det gjelder gode egenskaper på både asfalt og vinterunderlag. Felles for alle de anbefalte dekkmerkene at god drenering mot vannplaning/slaps kombinert med myk nordisk naturgummi med mange lamelller, som gir svært gode egenskaper på is og hardpakket snø. Produksjonskostnadene for disse dekkmerkene er litt høyere enn de høyt prisede europeiske plastgummidekkene, av den enkle årsak at naturgummi er mange ganger dyrere enn plastgummi (fullsyntetisk gummi) og blir heller ikke hardere over tid.

Se dagens tilbud ved å klikke på bildet nedenfor, og se videoen som Tesla Bjørn har laget som viser vintergrepet som Nereus (og Invovic) 806 mønsteret gir deg. 

VOGNKORTET PÅ DE FLESTE TESLA X VISER DIMENSJONEN 265/50R19 FORAN OG BAK

Ønsker du maksimal komfort, sikkerhet og lengst mulig rekkevidde bør du velge 19'' vinterhjulpakke med drenerende rullemønster med godt våt grep. Her på nettsiden anbefaler vi det som har best kombinasjon av egenskaper på ren is, våt grep og drenering, uavhengig om det er kjente eller ukjente merker. Retningsbestemt dekkmønster med god drenering er i denne sammenheng veldig viktig, i tillegg til godt våt grep. Klikk på bildet under for å se våre anbefalte vinterdekk til 19x8,5'' felger:

DEKKSTØY OG RULLEMOTSTAND ER ENKELT Å MÅLE PÅ TESLA X

På samme måte som med Tesla S kan vi måle både støy og rullemotstand med enkle hjelpemidler. Støynivåene mellom dekk kan vi måle med en rimelig støymåler eller mobilapp. Nedenfor har vi kjørt en enkelt støytest hvor vi sammenligner målinger gjort innvendig i en Tesla S 90D. Det viser seg at Nereus NS805+ og NS806 har laveste målte støynivå av samtlige vinterdekkmerker. Rullemønsteret med de langsgående dreneringskanalene gir også svært lav rullemotstand, men likevel meget godt våt grep.

PÅ SNØ OG IS ER DET IKKE MULIG Å LAGE SAMMENLIGNINGSTESTER SLIK SOM ''VINTERDEKKTESTENE'' VI LESER

Vinterunderlaget er såpass skiftende mellom hver enkelt testkjøring og det er heller ikke mulig å kjøre likt fra gang til gang når man kjører rundbane og mellom kjegler. Tallmaterialet blir for varierende og usikkert. Vinterdekktesten vi leser hver høst er kun smart markedsføring og du finner ingen tilsvarende dekktester i nord-Amerika som er verdens største marked for dekk. Juks straffes hardt over dammen, noe VAG har erfart med dieselskandalen. Det skal likevel være mulig å lage en sammenligningstest i en bakke med knallhard is, hvor underlaget er tilnærmet upåvirket og hvor vi måler tid opp bakken, med Tesla S og X. En slik test indikerer grepet på ren is.

Produktliste