VOLVO XC40 ELECTRIC VINTERHJUL OG FELGER

Posted by:tire specialist1

REKKEVIDDEN PÅ VOLVO XC40 ELECTRIC KAN FORBEDRES BETYDELIG MED LETTERE FELGER OG RIKTIGE VINTERDEKK

Volvo XC40 Fossil og Hybrid leveres med 17 og 18 toms vinterhjul med samme bredde foran og bak. Derfor er det ulogisk å levere samme bil i elektrisk utgave , Volvo XC40 Electric,  med større og tyngre hjul enn det som er påkrevet. I tabellen under ser man at for å få plass til de brede bakhjulene på XC40 Electric, så må felgene bygge mer innover slik at det bredere bakdekket fyller hjulkassen innover. Dvs. helt meningsløst. Volvo viser med dette at man har en lang lærekurve foran seg når det gjelder forståelse for hvordan elbiler faktisk fungerer på vei. XC40 Electric er en bra flerbruksbil som fyller mange behov, og  har i utgangspunktet bra rekkevidde i lavere hastigheter.

VI ANBEFALER LETTE FELGER OG VINTERDEKK SOM IKKE SKYVER VANN

Googler du (på engelsk) vekt på hjul versus hestekrefter får du mange treff på artikler som beskriver hvor viktig hjulvekten / rotasjonsvekten er for energiforbruket på bil/elbil.

Bedre rekkevidde med lette hjul

For at minst mulig rekkevidde skal forsvinne med vinterhjulene, så anbefaler vi lettest mulig og samme hjulbredde foran og bak, men likevel følger mange forhandlerens råd/krav om å velge ''originalt'' oppsett med ekstra brede hjul bak.

Hvis man følger forhandlers krav til bredere hjul bak, så mener vi at man har krav til prisavslag på bilen hvis det medfører stort avvik mellom hva forhandler oppgir rekkevidden til, mot hva som faktisk bilen klarer på normal tørr asfalt i plussgrader. Volvo i Europa oppgir rekkevidden til 418 km, men i USA oppgir de den til 335 km. På E6 i 110 km/t fra Oslo til Hafjell kan du forvente med Volvos vinterhjuloppsett ca. 200 km hvis det er mye vann i veibanen og nullgrader. De ekstra brede og tunge bakhjulene krever høyt energiforbruk, og spesielt mye hvis det er vann i veibanen kombinert med et vinterdekk som ikke drenerer vann.

Men får du prisavslag på bilen?  Vi anbefaler heller en god dialog med forhandler, og Volvo forhandleren kan fint inkludere våre anbefalte vinterhjulpakker til bilen din, siden vi kan levere våre anbefallte vinterhjulpakker til alle Volvo forhandlere i hele Norden. Nedenfor et skjema over hjulkonfigurasjonene på Volvo XC40. Alle XC40 har fysisk de samme målene. For Electric utgaven har Volvo valgt et hjuloppsett med forskjellige hjul foran og bak, med altfor store og tunge bakhjul. Det er sannsynlig at Volvo kommer til å endre hjulkonfigurasjonen på vinterhjulene for å bedre rekkevidden.

Volvo-xc40-hjulkonfigurasjon

VOLVO XC40 ELECTRIC HAR MOTSTRIDENE VOGNKORT-INFORMASJON OM KRAV TIL BÆREEVNE FOR DEKK OG FELG

Krav til bæreevne i forhold til maksimalt akselttrykk 1540 kg er 725kg pr. hjul. I vognkortet står det lasteindeks på 100 eller 104 på dekket bak, men korrekt er lasteindeks 97. I lovdata og på vegvesen.no står det klart og tydelig at dekk/felg skal ha bæreevne/lasteindeks som minimum oppfyller maksimalt akseltrykk. Likevel surrer både bil- og dekkforhandlere med dette, til tross for at dette inngår i grunnopplæringen i bransjen. Konfiguratoren her på nettsiden tar hensyn til reglene ( I Norge og hele EU)  for bæreevne i forhold til akseltrykk på alle biler.

TUNGE OG BREDE HJUL SLUKER STRØM, MEN DET GJØR OGSÅ DEKK UTEN GJENNOMGÅENDE DRENERING PÅ VÅT VEIBANE

TU har laget en liten artikkel på XC40 Electric i denne linken, men har trolig ikke vært klar over vekten på de tunge vinterhjulene samt manglende drenering i vinterdekkene. Når vinterdekkene skyver en vannbølge foran seg (blant annet vinterdekkene fra Nokian og Continental) kreves det mer energi enn dekk som slipper vannet igjennom. Nedenfor ser du hvordan et anbefalt vinterdekk, FRIGUS EV ICE 3,  som forøvrig er et nytt spesialutviklet elbildekk, slipper gjennom vann i høy hastighet (over 80 km/t) og motvirker vannplaning og vannbølge foran dekket. De øvrige vinterdekkene som vises burde ikke vært tillatt å bruke på norske veier i over 80 km/t når veibanen er våt. Dyktige bilførere med forståelse for hvordan dekk fungerer på bil, velger dekk med de riktige egenskapene, og dekk som fungerer godt også i høyere hastigheter. Er man litt ''mann med hatt'' så kan man kjøre på hva som helst, og man er fornøyd uansett bare dekket er av ''kjent merke'' og selger kaller dekket for ''premium''. Vår jobb er å informere kundene våre om hvordan dekk fungerer på bil, og hva som er viktig for elbilene. Systematisk måling av dekk siden 2013 på Tesla S og senere X og 3, har gitt oss en del kunnskaper om hvordan et godt elbildekk faktisk skal fungere.

Volvo-xc40-electric-vinterhjul-vinterdekk

VINTERHJUL TIL VOLVO XC40 ELECTRIC MED SUPERLETTE FELGER I 18'' MED VINTERDEKK SOM DRENERER GODT

På bildet under ser du lettvektsfelgen ZAX EV531 i Satin Black (finnes også i Gloss Gunmetal) med anbefalte vinterdekk som har god drenering mot vannplaning. Felgene har ET49 (innpress) og er godkjent til både frem- og bakaksel, og anbefalte vinterdekk med 5 års garanti på at gummiblandingen holder seg like myk. 

volvo-xc40-vinterhjul-vinterdekk

ZAX EV531 LIGHT WEIGHT FELGENE LEVERES I SATIN BLACK, GLOSS GUNMETAL OG TITANIUM SILVER

ZAX EV531 er en spesialiert elbilfelg som er konstruert for å veie minst mulig og samtidig har god lufting for bremsene og som skal være lett å holde ren utenfra, uten at man tar av hjulene. Om vinteren kan det akkumulere seg mye skitt på innsiden av felgene, og EV531 er også utviklet for å kunne rengjøre utenfra. ZAX EV531 har ekstra sterk lakk for helårsbruk. ZAX EV531 er testet for å oppfylle JWL, VIA og SAE J2530 standarder for the global markedet.

Produktliste