VINTERHJUL TIL OPEL AMPERA-e, NISSAN LEAF, e-GOLF, HYUNDAI IONIC, RENAULT ZOE, JAGUAR I-PACE, HYUNDAI KONA

Posted by:tire specialist1

VINTERDEKK MED GOD DRENERING OG GODT VÅT GREP ER KRITISK VIKTIG PÅ ALLE BILER!

Støysvake og trygge vinterdekk tIL Tesla S, Tesla X, Tesla 3, Jaguar I-Pace, Hyundai Kona, VW E-golf, Nissan Leaf, Opel Ampera-e eller andre el-biler må oppfylle de viktigste kriteriene. I Norge kjører vi i hovedsak på våt og tørr asfalt, tidsvis med vann og slaps i veibanen. Målinger vi har gjort viser at de fleste som bor i kystbyene sør for Trondheim kjører mer enn 99% på slikt vinterunderlag. Derfor er det kritisk viktig at vinterdekkene har store langsgående dreneringsspor som tar unna vann og slaps. Slike dreneringsspor er også viktig på våt snø, slik at snøen pakker seg mindre i dekket. Vinterdekkene som vi ser markedsføres kraftig av NAF og samarbeidende dekkprodusenter, fungerer greit på forhold tilsvarende en skøytebane, men er ikke optimale på forholdene som vi faktisk kjører på hele tiden. De fungerer, men de fungerer langt dårligere på 98-99% av tiden på veien, enn vinterdekk med god drenring. Mange spør oss om hvordan Nereus dekket fungerer på is, og vi har gjort noen enkle tester som alle kan etterprøve. Se mer om dette i denne artikkelen.

Nedenfor ser man vårt mest anbefalte vinterdekk, Nereus (leveres også under navnene Firemax og Invovic), med god drenering, sammenlignet med mer kjente dekkmerker som har betydelig mindre dreneringsegenskaper mot vannplaning. 

I hastigheter over 50-60 km/t er det viktig at vann og slaps slipper igjennom dekket via dreneringskanalene for å opprettholde veigrep og bremselengde. Artikkelforfatter har testkjørt alle dekkene på ulike vinterforhold samt også vært med på støymålingene.

NEREUS 805 OG ROADMARCH SNOWROVER SITTER EKSTREMT GODT PÅ IS, JA BEDRE ENN HARDE PIGGDEKK

Selv om dekket har et rullemønster med langsgående god drenering, så har dekket en nordisk gummiblanding som gir optimalt feste på is. Det er ingen tvil om at dekket presterer minst like godt på ren islagt veibane som de spesialisterte isdekkene uten drenering. På ren is under null grader med litt vann på isen er det kun nye pigger som skaper friksjon. Under slike føreforhold har du under 3-5% av maks dekkfriksjon, så da bør man helst ikke ferdes på veien under noen omstendigheter.

  Vinterdekk må drenere mot vannplaning

VINTERDEKK MED GOD DRENERING ER DE MEST STØYSVAKE NÅR VI MÅLER INNVENDIG STØY I BILEN

Vi har kjørt noen støymålinger på vinterdekk som er relevante for el-biler og biler som forøvrig er lite støyisolert mot dekkstøy. Nedenfor ser du støymålinger av Nereus Invovic 805+, Nokian Hakkapelitta R2 som måler samme støyverdier som Continental VikingContact 6, og Nexen Winguard Sport. Vi ser at både Nokian og Continental oppgir lavere EU-støyverdier enn Nexen, men målt innvendig i bilen er Nexen dekket målt betydelige lavere i støy. Vi mener at både Nokian og Continental oppgir EU-verdier på sine dekk som er mye bedre enn faktiske målinger når det også gjelder rullemotstand og våt grep. Når vi leser av energiforbruket på vinterdekkene testkjørt på Tesla S, så ser at vi dekkene med laveste målte støy er dekkene som ruller lettest på nordisk steinete asfalt.

Når vi måler støy innvendig i en Tesla S 90D Facelift, er Nereus 805+ og Invovic 805+ det absolutt mest støysvake dekket med utrolige 3,5 dB lavere faktisk støy enn Nokian dekket som Tesla S ofte blir levert med fra forhandler. Selv Continental VikingContact 6 ContiSilent avgir betydelig mer støy.

STØYSVAKT VINTERDEKK MED TRYGGE EGENSKAPER MOT VANNPLANING OG SLAPS

Her testkjører vi med en Tesla S på hvordan dekket oppfører seg med mye vann i veien i nullgrader med tilnærminger til slaps i veien. Ingen antydninger til vannplaning i høy hastighet. Sammenlignet mot de kjente vinterdekkene uten langsgående drenering er forskjellen betydelig. En betydelig bedre sikkerhet og kontroll ved filskifte og kryssing av slaps mellom filene. De langsgående dreneringsporene slipper mer igjennom og opprettholder retningsstabiliteten. Selv om testen er kjørt med en tung Tesla S med 245-bredde, vil testen være retningsgivende for mindre biler med mindre bredde på dekkene.

 

VINTERFELGER TIL NISSAN LEAF, KIA NIRO, HYUNDAI KONA OG IONIQ SAMT OPEL AMPERA OG CHEVROLET BOLT

Nedenfor kan du se litt av utvalget av felger til de mest populære elbilene i dimensjoner fra 16 til 19 tommere.

 

Superlette felger til elbil som gir mye mer rekkevidde

 

 

VINTERFELGER OG VINTERHJUL TIL VW E-GOLF I STORT UTVALG

Nedenfor ser du et lite utvalg av vinterfelger til VW e-Golf. Klikk på bildet for å komme direkte til konfiguratoren for e-Golf og se hele utvalget til dagens priser

Vinterfelger og vinterhjul til e-Golf

 

Produktlista