PIGGDEKK MED GODT VÅT GREP OG DRENERING

Sie sind hier

Find products

PIGGDEKK BØR HA GODT VÅT GREP OG GOD DRENERING

Du kjører minst 99% av vinterdekk perioden på bart underlag, og det meste vinterføret er på våt asfalt, med og uten slaps. Når du en sjelden gang kjører på isete underlag, så er det fortsatt gummien som tar opp minst 95% av bilens tyngde, og det er gummiens friksjon som stopper bilen. Piggene hjelper deg litt, men ikke så mye som reklame-dekktestene forsøker å overbevise oss om. Vi leser om at det nå har blitt tillatt med flere pigger i dekkene, men likevel blir dette ubetydelig i forhold til gummiens friksjon.

Reklame-dekktestene er ikke reelle dekktester som er kjørt på relevant underlag, med relevant kjørestil og er heller ikke kjørt mot de beste dekkene på normale kjøreforhold. Reklame-dekktestene, herunder NAF-testen, er en lukket reklame-dekktest som ingen får anledningen til å etterprøve. Man blir direkte ført bak lyset når testen omfatter en svært lett fremhjulsdrevet bil, hvor de små alu-piggene oppnår et marginalt med likevel godt målbart feste på tørr og tykk is. Derimot når man kommer med en tyngre bil med de samme små alu-piggene og kanskje også på isfilm på frossent asfaltunderlag, hvor piggene fungerer som ''skøyter'' og reduserer friksjonen totalt, så er piggene faktisk friksjonsreduserende for bilens stoppegenskaper. Dette nevnes ikke med ett ord fra ''dekkekspertene''.

VI TESTKJØRER PIGGDEKK PÅ NORMALE FØREFORHOLD OG SAMMENLIGNER DE VIKTIGSTE EGENSKAPENE

Derimot har vi testkjørt såpass mange av piggdekkene som reklame-dekktestene markedsfører, og de fungerer fint på is og snø, som forventet. Derimot fungerer de svært dårlig i forhold til de beste alternativene som vi anbefaler her på nettsiden, når du kjører på normale norske vinterveier, som er så langt unna man kan komme testunderlaget som reklame-dekktestene fokuserer på. Mange spør oss hva som er det beste piggdekket og etter ''testvinnere''. Til dette må vi svare at det er umulig å avholde en vinterdekktest hvor man på generelt grunnlag kan konkludere hva som er det beste piggdekket. Når man kjører vinterdekktester så er underlaget alltid forskjellig p.g.a. forskjellig spor, og det kjøres heller aldri likt. Skal man finne en indikasjon for en bestemt bilmodell så gjelder også spørsmålet om hva slags underlag er viktigst og hvor mye dårligere vil du at dekket skal være på andre underlag osv.osv. En grei regel er å fokusere på dekkets våtgrep og drenering og jo tyngre bilen er jo mindre effekt får piggene. Litt tyngre biler har svært liten effekt av piggene, siden det er satt begrensninger på piggenes størrelse. På generelt grunnlag anbefaler vi å vurdere piggfritt på litt tyngre biler.

Vi vektlegger underlaget du kjører på minst 99% av tiden vinterdekket sitter på bilen, og at det likevel skal være optimalt på is og snø. Det er det mest fornuftigste kriteriet og vi mener at reklame-dekktestene, herunder NAF-testen, bør fokusere på det samme, slik at man bidrar til å øke sikkerheten til alle sine medlemmer. Vi mener det tette samarbeidet med noen dekkprodusenter er svært uheldig for den generelle trafikksikkerheten, når man fremstiller seg som dekkeksperter og på generelt grunnlag anbefaler vinterdekk ut i fra skøytebanekriterier for en svært lett testbil. Forhold og testgrunnlag som ikke er relevant for den gjevne bileier i Norge.

PIGGDEKK FRA MARKEDSLEDERNE HAR ETTER VÅR VURDERING IKKE GODT NOK VÅT GREP OG HELLER IKKE GOD NOK DRENERING

Vurderingene er gjort på grunnlag av testkjøringer av dekkene på våt asfalt, slaps og med betydelig vann i veibanen. Artikkelforfatter har bl.a. testkjørt dekkene på ulike Tesla-modeller og vinterdekkene er gode på ekstreme vinterveier, men likevel ikke bedre enn ''ukjente'' dekkmerker som vi anbefaler. Da har vi ikke kjørt rundetider på en isbane i en test uten innsyn, slik som NAF-testen, men vi har kjørt med normal kjørestil opp og ned fra fjellet en rekke helger. Både Nokian og Continental leverer gode vinterdekk på snø og is i kulda, men skikkelig dårlig på våt asfalt og slapseføre på E6 og Ring 3, og det står for mer enn 99% av utkjørt distanse for artikkelforfatter, selv om det blir tur på fjellet nesten hver helg og ferie.

VINTERDEKK MED PIGG SOM HAR LITEN ELLER INGEN DRENERING FOR VANN OG SLAPS ØKER RISIKOEN PÅ NORSKE VINTERVEIER

Det er udiskutabelt en betydelig økning av det generelle risikonivået på norske vinterveier når mange bileiere biter på smart reklame som bl.a. reklame-dekktestene, og velger vinterdekk med dårlig våt grep og drenering. For fagpersonell som tester og sammenligner ulike dekk, og som ikke er styrt av noen produsenter, er det ofte en utfordring på overbevise kundene hva som er mest riktig å sette på bilen. Vi har likevel en lang kundeerfaring å vise til, og nedenfor ser man noen klipp fra mailer som viser tilbakemeldingene på vårt mest anbefalte piggdekk.

 

 

Winter Claw Extreme Grip MX

Vi gir Winter Claw dekket grønn tommel for utmerket slitestyrke på gummien, som gir betydelig reduksjon av partikkelstøv.

Dekket er dessuten blant de sikreste på våt asfalt og likevel med topp karakterer på snø og is.

Dekket har som piggfritt våtgrep C, og bremser like godt på våt og tørr asfalt som de fleste sommerdekk, og kan dermed brukes som helårsdekk uten pigg. På denne måten kan du kjøre ut de siste 2-3 mm som sommerdekk og oppnå svært god dekk-økonomi og optimal øko-gevinst. EU verdiene angir egenskaper uten pigg.

Nedenfor har klippet ut fra mailer hva kundene mener om Winter Claw.

Winter Claw Extreme Grip MX vinter referanser

 

Norwegisch (Bokmål)
Zax Wheels, upgrade your EV