FELGER TIL ELBIL - DETTE MÅ DU VITE

Posted by:tire specialist1

WLTP-REKKEVIDDEN FOR ELBIL ER OPPGITT MED DE LETTESTE HJULENE, MEN HVA ER LEVERT MED BILEN? HAR DU MED FOR TUNGE HJUL FÅTT LAVERE NYTTELAST OG KORTERE REKKEVIDDE PÅ BILEN ENN OPPGITT?

Innledningsvis nevnes av WLTP-rekkevidden på elbil ofte er oppnådd med svært lette felger, som ikke alltid tilbys sammen med bilen, av ulike årsaker. Mange nye elbileiere blir skuffet. Bilen ser tøffere ut med større og bredere felger og dekk, men rekkevidden betydelige kortere med større og tyngre hjul. Hvis vinterdekket kommer fra Continental eller Nokian er det utgangspunktet håpløst fordi disse dekkene har null drenering og skyver energikrevende vannbølge. Derfor kan det være hensiktsmessig å be bilforhandler legge frem alle typegodkjenningene som finnes til bilen, som bekrefter eller avkrefter at hjulene man faktisk kjøper med bilen har riktig WLTP-rekkevidde. Det gjelder både sommerhjul og vinterhjul. Slår du av varmen i bilen skal bilen ha tilnærmet samme rekkevidde og vinteren som om sommeren når felgene har samme design og vekt samt lik stamme/gummi karakteristikk på dekkene. Artikkelforfatter har i snitt 6% høyere energiforbruk i vinterhalvåret når de sammen hjulene brukes hele året, målt på årsmodellene 2018, 2020 og 2023 Model S.

TESLA OPPGIR KORTERE REKKEVIDDE FOR MODEL Y MED TYNGRE HJUL. MANGE ANDRE BILMERKER OPPGIR IKKE DE STORE FORSKJELLENE

Tesla er blant de få bilprodusenter som oppgir ulike WLTP-rekkevidde med ulik hjulvekt. Model Y LR har 565 km med 19 tommere, og 533 km med de litt tyngre 20 tommere. Model Y Performance som har veldig tunge hjul oppgis med rekkevidde på 514 km for originalhjulene i 21 toms "staggered". Dette er ryddig informasjon. Forskjellen på hjulvekten mellom 19" og 20" er ca. 1 kg/hjul, totalt 4 kg, men som også flyttes litt lengre ut i radius. Man taper 32 km WLTP rekkevidde fra 19 til 20" og visa versa. Det viser potensialet for økt rekkevidde med de store vektreduksjonene vi anbefaler med EV programmet fra ZAX Wheels. De fleste som har kjøpt andre bilmerker har ikke blitt informert skriftlig om at tyngre hjul reduserer rekkevidden (ikke bra for bransjen).

AUDI E-TRON ER ET GODT EKSEMPEL FOR BETYDELIG FORBEDRING AV REKKEVIDDE

Samtlige Audi E-tron levert siden 2019 har et enormt potensiale for oppgradering av rekkevidden med å bytte de altfor tunge vinterhjulene til lette elbilfelger (Rotary Forged felgringer) med elbildekket fra Frigus EV som ikke skyver energikrevende vannbølge på våt veibane. Bytte man 20" vinterhjulene (som veier 32,45 kg x 4) levert med bilen til denne 19" pakken (24,7 kg x 4) med elbildekket fra Frigus EV som drenerer 100% i forhold til Continentals null drenering, vil man oppleve en helt annen rekkevidde og sportslighet for bilen.

Siste nyhetstest er at Tesla Model S Long Range oppnår faktisk rekkevidde på 530 km om vinteren. Artikkelforfatter har en slik bil, men har byttet originalhjulene til lette ZAX felger som bygger litt mer ut, montert med litt mindre Frigus EV dekk, ca. 2 kg/hjul redusert vekt, og oppnådde ca. 6 % lavere energiforbruk, noe som tilsier 32 km ytterligere rekkevidde. Vår model Y ligger ca. 10% lavere i rekkevidde med 18 toms ZAX felger og anbefalt vinterdekk, som tilsier i sammenligning ca. 500 km om vinteren. 

ENORME FORSKJELLER I ENERGIFORBRUK MELLOM TUNGE OG LETTE HJUL

Mange opplever enorme forskjeller, og altfor tunge vinterhjul er en medvirkende årsak til dette. Hvis du ikke skriftlig har akseptert vinterhjul som er målbart mye tyngre enn hjulene som bilens WLTP-rekkevidde er oppgitt med og/eller fått tyngre hjul som reduserer bilens nyttelast, så har du krav på omlevering med nye vinterhjul som har riktig vekt og egenskaper. Se tabellen under. Siden mange sjåfører veier mer enn 75 kg har vi endret i forhold til vognkortet slik at det er enklere å forstå hva man faktisk kan ha av vekt i bilen. Mange bilprodusenter oppgir vekt uten ekstrautstyr, og med hjulene som bilen faktisk leveres med, så det vil bli et sjokk for mange i en vektkontroll. Regelen er at man på redusere til lovlig vekt for å kunne kjøre videre, etter å ha akseptert en passende bot. Skal man tro ryktene blir det mye vektkontroller på vei til fjells fremover, og elbiler med skiboks ligger dårlig an. Vei bilen din, gjerne med skiboksen montert. 

Ta gjerne kontakt med oss hvis du vil kontrollveie bilen. De fleste bilvektstasjonene hos vegvesenet er døgnåpne. Finn nærmeste vekt her Har du masse ting i bagasjerommet kan du legge dette i en bag og bruke koffertvekten hjemme etterpå, for å trekke fra det som ikke er levert med bilen. Vi vil gjerne legge inn målt vekt på en del bilmodeller og vinterhjulene, slik at informasjonen nedenfor blir nyttig og mer informativ. Som takk for hjelpen gir vi deg VIP service og spesialpriser. I tabellen nedenfor betyr AWD konstant 4-hjulsdrift med konstant strømtilførsel på begge drivaksler. Tesla 4WD kobler ut strøm på en drivaksel når det er mulig og reell rekkevidde forbedres.

Noen europeiske bilmodeller med en del ekstrautstyr kan veie betydelig mer enn det som er oppgitt i tabellen under. Det oppfordres å kontrollveie bilen så man vet litt mer om hva man faktisk har til vektrådighet. Mye ekstrautstyr på bilen, tunge vinterhjul og en skiboks med alpint kan være uheldig, så en tur innom vekten gir god informasjon.

TESLA MODEL Y HAR 32 KM MER WLTP REKKEVIDDE MED KUN 4 KG GEVINST PÅ HJULENE (20" OE til 19" OE). FRA 19" OE TIL 18" ZAX BETYDELIG MER. SE MULIGE GEVINSTER FOR ANDRE BILER NEDENFOR

Det er fullt mulig å øke WLTP-rekkevidden med 10-20 prosent med lettere hjul, og tilsvarende prosent på faktisk rekkevidde under blandet normalt kjøremønster.

Bilmodell  vekt*(eks.fører) totalvekt  nyttlast inkl. fører Gevinst → ZAX elbilfelger
vekt* er laveste typegodkjenningsvekt

Din bil kan veie mer pga felg & utstyr
Dette veier bilen

uten ekstrautstyr
Maks tillatt

vekt inkl. alt
Omfatter fører +

passasjerer + bagasje
redusert hjulvekt vinterhjul

Se forslag! Klikk på tallet
Tesla Model Y Performance 4WD 2007 2634 552 29 kg gevinst→ OE 21" til 19" ZAX
Tesla Model Y Performance 4WD 2007 2634 552 36 kg gevinst→ OE 21" til 18" ZAX
Tesla Model Y 21-22 LR 4WD with OE 19''  1984 2371 387 22 kg gevinst → OE 19" til 18" ZAX
Tesla Model Y 21-22 LR 4WD with OE 19''  1984 2371 387 12 kg gevinst→ OE 19" til 19" ZAX
Tesla Model Y 21-22 LR 4WD with OE 20'' 1984 2371 387 28 kg gevinst →OE 20" til 18" ZAX
Tesla Model Y 23-UP LR 4WD with OE 19'' 2007 2532 525 22 kg gevinst → OE19" til 18" ZAX 
Tesla Model 3 LR 4WD 1905 2305 400  
Tesla Model 3 STD Range RWD 1666 2060 394  
Tesla Model 3 Performance 4WD 1874 2305 431 12 kg gevinst→OE 20" til 18" ZAX
Tesla Model S  85D, 90D 13-17 4WD 2175 2640 465  
Tesla Model S 75D 4WD 17-20 2108 2600 492  
Tesla Model S 100D 4WD 17-20 2215 2694 479  
Tesla Model S P100D 4WD 17-20 2241 2720 479  
Tesla Model S LR & Plaid 4WD 22-UP 2095 2534 439 16 kg gevinst → OE 19" til 19" ZAX
Tesla Model S LR & Plaid 4WD 21-UP 2190 2629 439 26 kg gevinst → OE 21" til 19" ZAX
Tesla Model X 75D 4WD 2352 2985 633  
Tesla Model X 100D 4WD 16-20 2458 3079 621  
Tesla Model X Plaid 4WD 12-UP 2464 2970 506  
         
Audi E-tron 55 AWD 19-22 2601 3130 529 31 kg gevinst → OE 20" til 19" ZAX
Audi E-tron 55 AWD Sp.back S-line 19-22 2565 3150 585 31 kg gevinst → OE 20" til 19" ZAX
Audi E-tron 50 AWD (og Sportsback) 19-22 2389 3040 651 31 kg gevinst → OE 20" til 19" ZAX
Audi E-Tron 60 AWD Sportback 19-22 2702 3280 578 31 kg gevinst → OE 20" til 19" ZAX
Audi Q8 E-tron 50 23-UP 2655 3170 515  
Audi Q8 E-tron 55 23-UP        
BMW iX1 2093 2580 487  
BMX iX3 RWD 2225 2725 500  
BMW iX xDrive 40 AWD 2365 3010 645  
BMW iX xDrive 50 AWD 2636 3145 509  
BMW iX M60 AWD 2642 3160 443  
BMW i4 M50 AWD 2285 2735 450 11 kg gevinst→ OE 19" til 18" ZAX
BMW i7 xDriver60 AWD 2785 3250 465  
BYD HAN AWD 2250 2660 410 8 kg gevinst→ OE 19" til 19" ZAX
BYD Tang AWD 2489 3060 571  
Jaguar I-Pace AWD 2191 2670 479 20 kg gevinst →OE 20" til 19" ZAX
Porsche Taycan GTS AWD 2397 2875 478 16 kg gevinst →OE 20" til 20" ZAX
Porsche Taycan 4S AWD 2220 2880 660 16 kg gevinst →OE 20" til 20" ZAX
Porsche Taycan Cross Turismo AWD 2225 2885 660 16 kg gevinst →OE 20" til 20" ZAX
         
Volkswagen ID.3 1840 2270 430  
Volkswagen ID.4 2104 2660 556  
Volkswagen ID.4 GTX 2220 2750 530  
         
Skoda Enyaq AWD 2211 2750 539  
Skoda Enyaq AWD RS 2242 2750 508  
Skoda Enyaq AWD RS Suite 2270 2740 470  
         
Voyah Free 2340 2945 605  
         
Hongqi EHS9 2660 3205 545  
Hyundai Ioniq 6 2WD 1944 2410 466  
Hyundai Ioniq 5 AWD 2020 2540 520 22 kg gevinst →19" OE til 19" ZAX
Hyundai Kona 2022  1570 2020 450  
Hyundai Kona 2019 1685 2170 485  
NIO ES8 AWD 2430 3099 669  
NIO ET7 AWD 2399 2900 501  
NIO EL7 AWD        
Polestar 2 Performance AWD 2113 2600 487 12 kg gevinst →20" OE til 19'' ZAX
Polestar 2 long range AWD 2123 2600 477 20 kg gevinst →20" OE til 18'' ZAX
Polestar 2 std range RWD 1940 2390 450 20 kg gevinst →20" OE til 18'' ZAX
         
Ford  Mustang Mach-E 2WD 2099 2605 506 12 kg gevinst →19" OE til 19" ZAX
Ford  Mustang Mach-E AWD 2086 2640 554 17 kg gevinst→19" OE til 18" ZAX
         
Mercedes EQC 2455 2940 485  
Mercedes EQS SUV 2892 3375 483  
Mercedes EQE 2542 2970 518  
Mercedes EQE 300 2WD 2383 2880 497  
Mercedes EQE AMG 4WD 2553 3095 542  
MG ZS EV 2093 2580 487 22 kg gevinst →17" OE til 16" ZAX
Kia EV6 2WD  (19" OE hjul veier 28,5 kg/stk ) 1936 2425 489 22 kg gevinst →19" OE til 19" ZAX
Kia EV6 AWD 2042 2530 488 22 kg gevinst →19" OE til 19" ZAX
Kia EV6 GT AWD (20"hjul) 2063 2530 467  
Kia e-Niro 17-22 1777 2230 453 16 kg gevinst →17" OE til 17" ZAX
Kia Niro EV 23-UP 1705 2200 495 16 kg gevinst →17" OE til 17" ZAX
Kia Soul electric 20-UP 1737 2180 443 16 kg gevinst →17" OE til 17" ZAX
Subaru Solterra 2057 2550 493 19 kg gevinst →19" OE til 18" ZAX
Toyota BZ4X 2014 2550 536 19 kg gevinst →19" OE til 18" ZAX
Volvo C40  2187 2620 433 22 kg gevinst →19" OE til 18" ZAX
Volvo XC40  2113 2650 537 22 kg gevinst →19" OE til 18" ZAX

 

LEASE ELBIL ? DA BØR DU LESE DENNE TIPSARTIKKELEN

Lease bil kan være gunstig men det finnes noen kostbare fallgruver som vi lister opp i denne artikkelen.

VEKT PÅ HJULET OG VEKTFORDELINGENS BETYDNING FOR ENERGIFORBRUKET

Stor diameter ruller lettere på vei enn liten diameter, men på samme diameter ruller lette hjul betydelig bedre enn tunge hjul, og smale hjul ruller lettere enn brede hjul, så det meste handler om å velge et hjul som krever minst mulig energi fra bilens drivverk. Valg av lette hjul og riktige felger er avgjørende for hjulenes (og bilens) energiforbruk, som i stor grad påvirker elbilens rekkevidde. Det er også viktig at så mye av hjulvekten som mulig er plassert inn mot senter av hjulet. Hvis du ønsker å lese noen eksterne artikler om emnet googler du eller klikker på bildet under. Her er det nok oppslag å velge i, men denne linken har en god artikkel som forklarer masseenergi og hvorfor vekten på felgen må ligger nær senter.

Bedre rekkevidde med lette hjul

KORT FORKLART MÅ FELGENE HA MINST MULIG VEKT OG VEKTEN MEST MULIG SENTRERT

Hvis du ønsker 22-tommere og det er ca. 7 kilo i differanse i selve felgringen mellom ''Rotary Forged'' versus normalfelger, får du en effektforskjell som er langt større enn 70 Hk. Den kan være opptil det dobbelte, fordi 22 tommere har en veldig stor redius ut til felgringen, og det er felgringen som utgjør største tyngden på felgen. Felger som er produsert etter Rotary Forged metoden (også kalt Flow Forged/Formed) har en felgring som er varmpresset for å redusere vekt uten å redusere styrke. Ringen er tynnere, lettere og litt sterkere med denne produksjonsmetoden, men også en mer omfattende prosess som gjør felgen dyrere å produsere. 70 Hk tilsvarer som å kjøre med en tilhenger, eller konstant oppoverbakke, for mange av dagens elbiler. 

DET ER IKKE BILFORHANDLER SOM GODKJENNER FELGER OG DEKK TIL BILEN SOM DU KJØPER, MEN KONTROLLMYNDIGHETEN

Bilforhandleren vil helst selge sine egne hjul. Det er naturlig. Det er også blitt mer naturlig å selge uhensiktsmessig brede felger i den sammenheng, fordi det er ''originalt''. Når det brede felgene stikker utenfor dekksiden blir felgene veldig fort ødelagt, og en ny reservefelg er ikke billig, selv om det er en helt vanlig tung aluminium støpefelg. Det kan være veldig mye å spare på å tenke litt selv, vurdere det vi skriver her på nettsidene om lette eilbilfelger med vekten sentrert for å redusere rullemotstand, og hva vi anbefaler av vinterdekk for å redusere rullemotstand (vannbølge) på våte vinterveien. Det er kontrollmyndighetene via bilverkstedene som foretar EU-kontrollen som sjekker at du har kjøpt felger og dekk innenfor kravene til lovdata, som nettsiden her har satt sine parametere etter. Veldig mange bilverksted og dekkforhandlere har ennå ikke fått med seg bortfallet om begrensninger i endret innpress på felger. Bortfallet er bekreftet i avsnitt 6.0, og regel for felger omtales i avsnittet 2.6. Hvis et EU-godkjent kontrollverksted ikke følger lovdata er det fint om dette rapporteres inn til post (at) megahjul.com, så skal vi sammen med vegmyndighetene følge opp.

Bilforhandler har heller ikke lov å redusere garantien på bilen om du kjøper dekk og felg andre steder. Bare å hevde at garantien avkortes er å anse som et grovt lovbrudd, så ta gjerne opp samtalen på mobilen hvis du ønsker å forsikre deg mot uønskede påstander fra bilselger. Alle produkter som anbefales her på nettsiden har en produktansvarsforsikring som dekker deg mer enn godt nok, også i forhold til bilforhandlers garanti.

ELEKTROMOTORENS EFFEKTIVITET SYNKER OG TUNGE FELGER KREVER MER ROTASJONSENERGI MED ØKENDE HASTIGHET

Den euopeiske normen for rekkevidde informerer forbrukerne feil, fordi svært få lebileiere kjører i snitt 46.5 km/t, som er gjennomsnittsfarten i WLTP-målingen. Ønsker man å forlede bilkjøpere til å tro at bilen går mye lengre enn den faktisk gjør, så er WLTP-normen et godt verktøy i så måte. Det er svært få bileiere som forstår hvordan elmotorer fungerer. Veldig kort forklart som blir bilens elmotorer betydelig dårligere jo høyere hastighet bilen har, fordi virkningsgraden på elmotoren reduseres med økende omdreiningshastigheter. Tesla har på sine model 3, Y og Long Range S og X, forholdsvise effektive elmotorer i høye hastigheter i tillegg til at el-motoren bak kobler ut i cruisemodus, og VAG har satt inn et ekstra gir på sine Porsche Taycan og Audi E-tron GT for å avhjelpe med ekstra 20 km/t. Luftmotstand, elmotorenes virkningsgrad og hjulenes rotasjonsenergiforbruk er utfordringene i høyere hastigheter, men hjulenes energiforbruk er en utfordring under all form for kjøremønster. Spesielt bykjøring vil tunge hjul skille seg ut, fordi hastighetsendringene ofte er store. Litt får man tilbake ved regenerering, men dette utgjør en veldig liten del av det store bildet.

TUNGE FELGER KOMBINERT MED BREDE VINTERDEKK UTEN GJENNOMGÅENDE DRENERING SOM SKYVER EN ENERGIKREVENDE VANNBØLGE FORAN SEG, BLIR UTFORDRENDE OM VINTEREN.

Er vinterhjulene levert med bilen like lette som bilens WLTP-rekkevidde er oppgitt med? Sannsynligvis ikke. Vi erfarerer at vinterhjulene som følger med bilen er betydelig tyngre enn WLTP-rekkevidden som bilen er oppgitt med og typegodkjent med, og du kan derfor ha fått bilens vinterhjul med vesentlige mangler. Vinterdekk uten drenering er også en vesentlig mangel, siden sommerdekkene har full drenering. Man skal kunne kreve vinterhjul med like god drenering som sommerdekk, og som oppfyller vektkravene som bilens rekkevidde er oppgitt med. I Norge vil forbrukerrådet bistå deg hvis forhandler ikke ønsker å utbedre mangelen.

DEKKETS BETYDNING FOR ELBILENS ENERGIFORBRUK ER OGSÅ VIKTIG

Dekket som ligger utenpå felgen, og dermed lengre ut i sirkelen er også en viktig faktor, men de fleste dekkene veier ganske likt. Dekkene energibehov ved fremdrift avgjøres mye av hvor mye de deformeres under kjøring, eller på litt mer forståelig språk, hvor mye dekkene trykkes sammen i sum dekkstamme og gummi. Når man kjører i 80-100 km/t på vei blir dekkene varmet opp til ca. 35 grader, og varmen er et resultat av deformeringen av dekket under kjøring. Myk vintergummi ruller derfor dårligere enn hardere sommergummi, og en stiv dekkstamme ruller lettere enn en myk dekkstamme. Vi har registrert at noen kjente vinterdekkmerker (som har både veldig myk gummi og dekkstamme) merkes B i rullemotstand i EU's dekkmerking, noe som faktisk er fysisk umulig. Laboratoriedekket som er målt mot en slett trommel, er trolig ikke identisk med dekkene som selges i markedet, og som kjøres på ujevn slitt asfalt.

VINTERDEKK FOR ELBIL BØR HA STIV DEKKSTAMME OG BEST MULIG DRENERING FOR VANN

Les mer om det optimale elbildekket FRIGUS EV ICE 3 ved å klikke på bildet under. Dekket er avstivet for å opprettholde kjøreegenskapene på barmark, myk nordisk naturgummi for is, og full drenering for å motvirke vannbølge foran dekket på våt vei. Teknisk sett er de mest ekstreme snø-egenskapene redusert noe til fordel for våt veibane med tidsvis slaps. for å imøtekomme sportsegenskaper også om vinteren. For deg som vil prioritere snø og is og fjellveier har vi et mye mykere dekk i Roadmarch 868, men da blir kjøregleden redusert betydelig på barmark og våt veibane. De som kjøper Tesla og andre high-perforance elbiler etterspør egenskapene som FRIGUS EV ICE 3 er konfigurert opp til. FRIGUS EV ICE 3 er konstruert for å tåle 10-15% høyere lufttrykk uten å slites mer i senter, noe som er en stor fordel om vinteren. Dekket siger mindre sammen når det er avkjølt, ruller lettere når det er oppvarmet under kjøring, og man oppnår på generelt grunnlag bedre rekkevidde FØR gevinsten med full drenering som gir maksimalt vanngjennomstrømning når det er vann i veibanen.

SKYVE VANNBØLGE FORAN DEKKET KREVER ENORMT MYE EKSTRA ENERGI

De fleste tenker ikke så mye over hvordan et vinterdekk bør være konstruert før vi man virkelig forstår energiforbruket med vannbølge foran dekket. Man vet jo at en stor elbil veier fra 1900 til 2500 kg, og mange har opplevd vannplaning i hastigheter over 80 km/t. Når vannplaning inntreffer så løftes bilen opp fra veibanen, og energien til å løfte bilen er litt mer enn energiforbruket som skyver bil + vannbølgen før vannplaningen inntreffer. Når Frigus EV Ice 3 dekket slipper igjennom mye av vannbølgen gjennom dreneringskanalene, så sparer man veldig mye fremdriftsenergi.

vinterdekk-til-elbil-støysvake-frigus-ev-ice-3

HVORFOR FOKUSERER VI PÅ NATURGUMMI OG HVA ER DELER FOR BRUKERE OG MILJØET?

Her kort sammendrag:

De fleste bildekk er laget av gummi, men det er to typer gummi som ofte brukes: naturgummi og syntetisk gummi. Begge har sine fordeler og ulemper, men naturgummi er et mer miljøvennlig og bærekraftig alternativ til syntetisk gummi.

Fordelene med å bruke naturgummi i bildekk og listverk i bilene:

Holdbarhet: Naturgummi har en høyere slitestyrke enn syntetisk gummi, noe som gjør at det varer lenger og gir en bedre kjørekomfort.

Bærekraft: Naturgummi produseres fra gummitrær, som er en naturlig fornybar ressurs, mens syntetisk gummi produseres fra petroleumsprodukter, en begrenset ressurs.

Korrosjonsbestandig: Naturgummi har en høyere motstand mot nedbrytning enn syntetisk gummi, noe som gjør at det er mer egnet for å tåle værforhold og påvirkninger fra veiene.

Miljøvennlig: Naturgummiproduksjonen påvirker ikke miljøet på samme måte som syntetisk gummi. Produksjonen av syntetisk gummi krever høyere energinivåer og gir større utslipp av skadelige kjemikalier.

Syntetisk gummi har også noen ulemper når det gjelder miljøet:

Energiødeleggende produksjon: Syntetisk gummi produseres fra petroleumsprodukter, noe som krever høyere energinivåer enn naturgummi.

Skadelige utslipp: Produksjonen av syntetisk gummi gir større utslipp av skadelige kjemikalier til luft, vann og jord enn naturgummi.

Begrenset fornybar ressurs: Petroleumsprodukter som brukes til å produsere syntetisk gummi er en begrenset ressurs, mens gummitrær som brukes til naturgummi er en fornybar ressurs.

I sammenheng med bilens dekk er det viktig å tenke på miljøpåvirkningen og bærekraften. Ved å velge naturgummi fremfor syntetisk gummi kan du bidra til en mer bærekraftig fremtid og gjøre en positiv innvirkning på miljøet.

Syntetisk gummi avgir mikroplast til miljøet, som er en evigvarende forgiftning av vår fremtids miljøressurs

LUKKEDE AERODYNAMISKE FELGER HAR LITT LAVERE LUFTMOTSTAND OVER 120 KM/T, MEN DET ER VEKTEN PÅ HJULET SOM HAR BETYDNING FOR ENERGIFORBRUKET 

Det kommer helt an på hvordan man sammenligner og hva man sammenligner mot. På nettet finner vi påstander om at tette felger (eller kapsler) gir mange prosent lavere energiforbruk, og det er faktisk mulig å oppnå 1-2% lavere energiforbruk når man kjører i jevn hastighet i 120 km/t sammenlignet mot tradisjonelle felger med samme vekt. En mer reell sammenligning er tette aerodynamiske støpte felger som veier 4-5 kilo mer, mot anbefalte elbilfelger fra ZAX Wheels som har det meste av vektreduksjonen ytterst i felgringen, så vil man gjerne oppnå 10 % lavere energiforbruk under normal blandet kjøring.

felger-til-elbil-fälgar

LUKKEDE AERODYNAMISKE FELGER SAMLER OPP TUNG GJØRMESAND PÅ INNSIDEN SOM SKAPER UBALLANSE I HJULENE

Nedenfor viser vi noen bilder av felger som er ganske åpne i fronten, og det er mulig å vaske bort skittlaget fra utsiden uten å demontere hjulene. Tette turbinfelger gir ikke denne muligheten, og det er vanskelig å se skittlaget som samler seg opp om vinteren. Det er ikke unormalt med 2 kg gjørmesand i en 19x8.5'' felg og dette skittlaget legger seg ujevnt i felgene og etter hvert oppstår risting når ikke støtdemperne klarer å utligne ubalansen. Da har man kjørt med ujevn vekt i hjulet en stund, med feil dekkslitasje i en periode. Urund dekkslitasje lar seg ikke rebalansere.

STØPTE AERODYNAMISKE FELGER ER OFTE VELDIG TUNGE

Det er lite sannsynlig at bilens WLTP-rekkevidde gjelder for de tyngste aerodynamiske felgene som tilbys fra forhandler. Skal det gjøre riktig må det fremlegges WLTP-rekkevidde for de enkelte felgtypene slik at man faktisk vet hva man kjøper.

felger-til-elbil

Er felgen bredere enn normalt blir det betydelig mer masse som samler seg. 19x9.5 eller 20x9.5 på Tesla Model Y er ikke anbefalt i denne sammenheng, og heller ikke 20x9 til Audi E-tron. Tette turbinfelger samler erfaringsmessig mye mer skitt en åpne sportsfelger. Åpne sportsfelger kan ofte spyles/rengjøres utenfra uten å ta av hjulene. Det er viktig om vinteren.  

felger-til-elbil

SPØRSMÅL OM RUMLESTØY PÅ ELBILER. LØSNING ER SKUMINNLEGG I DEKKET PÅ SOMMERDEKK OG STØYDEMPING MELLOM FELG OG NAV

Når man monterer nye og stillegående vinterdekk på eilbiler som generelt har lav vindstøy, fremkommer ofte en rumlestøy. Nye vinterdekk må kjøres inn 100-200 mil slik at de skarpe kantene rundes litt av. Det reduserer ''hylestøyen''. Rumlestøy er mest utbredt på sommerdekk som har hardere gummi. Vinterdekkenes myke gummi demper i stor grad rumlestøyen. Dette er det eneste man hører utover vindsus på stillegående elbiler, og spesielt mye på Tesla, men også på øvrige elbiler. Myk gummi demper litt av vibrasjonene fra grov asfalt, men rumlestøy er støy fra veien som formidles via dekk/felg/nav/navhub.

WINRUN R330 W-SILENT ER EN KRAFTIG OPPGRADERING AV ELBILDEKKET MED SKUMINNLEGG FOR DEMPING AV RUMLESTØY

Winrun R330 og R330 W-Silent er elbildekket som vi måler lavest støy inne i bilen i skjermhøyde, minst sporing i veibanen, og dekket ligger i toppsjiktet for slitestyrke og våtgrep. Winrun sitt SUV dekk Maxclaw H/2 og varebildekket har A i våt grep i EU og USA. R330 serier har A i USA, men tidligere B i EU. Så kom det ny EU verdisettingsmetode og B ble til C, og Winrun har ikke prioritert å gjøre nye målinger siden Asia og nord-Amerika er hovedmarkedet. Vi har tilbudt å dekket kostnadene for å få merket dekket korrekt i fohold til andre sommerdekk med A i EU og USA, og prosessen er i gang. Eneste vi kan garantere nå er at Winrun R330 og R330 W-Silent ikke bremser dårligere enn sine konkurrenter på middels slitt våt nordisk asfalt.

Klikk på bildet for å komme til artikkel.

felger-til-elbil-dette-må-du-vite-winrun-r330-wsilent

NAVRINGER I TYKK ISOLERENDE PLAST HAR MANGE SMARTE FUNKSJONER. REDUSERER BÅDE STØY OG KORROSJON

En god støydemping av rumlestøy er å montere inn tykke navringer i felgene, men felgene må freses opp i navet først. Navringene leveres overdimensjonert (må dunkes inn med håndbaken eller gummiklubbe) og sitter godt fast i felgen, slik at de må bankes inn med en gummihammer. Overdimensjonerte navringer reduserer avstand mellom felg og nav slik at hjulet også sitter mer nøyaktig på¨navet. Slitasje mellom nav og felg øker ofte marginen på 0.1mm og kan føre til merkbar og målbart høydekast. Navringene forhindrer korrosjon og slitasje mellom felg og nav. Derfor er tykke navringer å foretrekke på alle biler i Norden hvor vi har mye fuktighet og korrosjonsutfordringer.

rumlestøy-reduseres-med-navringer

 

PS! Artikkelen er ikke ferdig. Tabellene med vekter blir løpende oppdatert straks vi får inn data fra våre hyggelige kunder som bidrar til at tabellen får økt nytteverdi.

 

Produktliste