TESLA MODEL S VINTERDEKK TILBUD I 245/45R19 MED FELGER

Posted by:admin

FRIGUS EV ICE 3 ER UTVIKLET FOR TESLA MODEL S I DIMENSJONEN 245/45R19

Basert på hva de fleste Tesla entusiaster ønsker av egenskaper fra vinterdekket, har vi videreutviklet et vinterdekk fra det nå utgående Nereus. Det som er den store forskjellene er mer avstivet dekkstamme, mer drenering for vann og slaps i tillegg til lavere dekkstøy. Så er det lagt inn ytterligere bindelmiddel i naturgummien slik at levetiden også et forbedret. Dekket tåler mer kjøring på asfalt uten å bli slitt, og dekket skal fortsatt gi deg sommerdekk-egenskaper på bare vinterveier. For bilførerer som krever mye av både bil og hjul har vi imøtekommet mange ønsker her.

5 ÅRS GUMMIGARANTI PÅ FRIGUS EV ICE 3 OG BYTTERETT HVIS DU IKKE ER FORNØYD. GJELDER OGSÅ HVIS VI ANBEFALER DEG FRIGUS EV PIGGFRITT FREMFOR PIGGDEKK, UANSETT MERKE.

Bransjens beste kjøpsforsikring enkelt og greit. 5 års garanti mot produktfeil, som dekker dårlig gummikvalitet, feil i konstruksjonen, banefeil m.m. Vi har så god erfaring med dekket at vi gir fornøyd-garanti med bytterett. Er du ikke fornøyd med Frigus EV kan du bytte til annet dekkmerke, og prisdifferansen betales/refurderes uten at du betaler for arbeidskostnadene. Bytteretten gjelder så lenge dekket ikke er slitt mer enn 1/2 mm. Normalt kan du kjøre noen hundre mil og teste dekket skikkelig før du endelig bestemmer deg. 
 
Klikk på bildet under for å se dagens tilbudspriser på staggered konfigurasjon for Tesla Model S med 21 tommere.
 
tesla-model-s-vinterdekk-21-staggered

FOR ØKT REKKEVIDDE OG MER SPORTSLIG TESLA MODEL S ER DENNE ARTIKKELEN ANBEFALT - FELGER TIL ELBIL -DETTE MÅ DU VITE

Eller klikk på bildet under for å komme til artikkelen.

felger-til-elbil-dette-må-du-vite

FRIGUS EV ICE 3 ER IKKE OPTIMALISERT FOR IS OG HARDPAKKET SNØ, MEN ER SOM NEREUS, GODT NOK

Se også video under for de 3 aktuelle dekkmerkene hvor vi tester grepet på skikkelig snøføre. På dette føret er det ingen reell forskjell mellom Nereus, Continental og Nokian, dette til tross for at Nereus dekket har full drenering og graver seg frem dårligere på hardpakket snø.

LÅNESETT FOR PRØVEKJØRING AV DEKK OG TIL Å HENTE BIL FRA FORHANDER

Vi har nå lånesett med FRIGUS EV ICE 3 for prøvekjøring, både til Tesla model S, Tesla Model 3 og Tesla Model Y.
 

LANGT BEDRE SIKKERHET PÅ VEIEN MED ''ANTI-HYDRO PLANING'' DEKKMØNSTER OG GODT VÅT GREP

Det er veldig mye å hente på sikkerhet og comfort ved å velge dekk som er tilpasset kjøring på våt asfalt med tidsvis slaps i veibanen. På speilblank is er det ingen dekk som sitter, og forskjellene mellom dekkmerkene er ikke målbare på en skøytebane. Dekktestene vi leser om hver vinter er ikke annet enn smart reklame (i USA blir dette straffet på lik linje med dieselskandalen). Viktigst er egenskapene dekkene gir deg under normal kjøring på varierte forhold, i hovedsak kjøring på asfalt med til tider litt vann, snø og slaps. Her er det enkelt å dokumentere store forskjeller. Våt grepet på Nereus 805 dekket er C mot F hos markedslederne Nokian og Continental. Det hevdes av bransjen at dette utgjør opp til 2 billengder. Dette har vi ikke klart å måle nøyaktig, men at det er betydelig forskjell er det ingen tvil om. 

SLAPS OG VANNPLANING ER DEN STØRSTE RISIKOEN PÅ NORSKE VINTERVEIER

Vannplaning er en av de største risikoene alle bilister ønsker å minimere. Hvem har vel ikke opplevde at bilen har mistet litt veigrep ved filskifte når det ligger slaps mellom kjørebanene?
Artikkelforfatter har kjørt en rekke tester som alle selv i ettertid kan etterprøve. Med mye vann i veien registrerer Tesla'n vannplaning mellom 80 og 90 med nokian og Continental dekkene, mens Nereus 805 dekket ikke slår ut på selv 120 km/t. Forsøkene er gjort en rekke ganger, og selv om det er litt ulikt mellom hvert forsøk er det meget stor forskjell mellom Nereus og den kjente merkene. Det hele er litt selvforklarende når man studerer dekkmønsteret. I hastigheter over 80 må vannet ''gjennom'' dekkmønsteret siden hastighetene er for store til at vannet kan presses ut til sidene. Dekk uten gjennomgående rullemønster vil dermed skyve vannet foran seg og når hastigheten blir for stor, løfter dekket seg over vannfilmen og vannplaning oppstår.

FRIGUS EV ICE 3 KLARER ''ELGTESTEN'' MED GOD MARGIN, SOM ENESTE VINTERDEKK MED NORDISK GUMMI, OG LIKEVEL BESTE DRENERING MOT VANNPLANING

FRIGUS EV ICE 3 er litt bedre på snø og is enn Nereus 805+, som tidligere har vært mest anbefalte dekk. Det store forskjellen er dekkets forsterkninger i skuldrer og bane, noe som gir bedre stabilitet i svinger. Dekket har veldig gode unnamanøvreringsegenskaper, og kan sidestilles med et godt sommerdekk på tørr asfalt. FRIGUS EV ICE 3 er bygget for elbil, og rettes mot de dyktigste sjåførere som ønsker et performance vinterdekk.

STØYSVAKE VINTERDEKK TIL TESLA MODEL S

Du kan også lese mer om FRIGUS EV ICE 3 ved å klikke på bildet under.
Støysvake-vinterdekk-til-tesla-model-s
 

SE FORØVRIG EGEN TIPS ARTIKKEL FOR SOMMERHJUL TIL TESLA S HER

Artikkelforfatter (som også kjører Tesla S daglig) har testkjørt mange forskjellige Tesla S modeller med mange forskjellige vinterdekk, og konklusjonen er at ''alt'' fungerer på 4-hjulsmodellene, selv under de mest ekstreme vinterforholdene. Hard gummi er litt bedre på asfalt og litt dårligere på is. Myk gummi motsatt.

FRA NOKIAN TIL NEXEN TIL NEREUS TIL FRIGUS EV

Artikkelforfatter fikk de første Tesla'ene levert med Nokian dekk, som ble skiftet ut med Nexen. Dette for å redusere vannplaning og øke rekkevidden på våt vei. Siden vi tester vinterdekk for en del produsenter og deres kunder får vi stadig levert dekk som vi tester for relevante egenskaper. Nereus utmerket seg under testkjøring sist vinter (jan-febr.2017) og sammenlignet mot kjente dekkmerker viser dekket gode verdier. Støy og rullemotstand er målbart (reelt målt og ikke EU-verdi) og viser at dekket skiller seg ut på viktige egenskaper for el-bil (se dokumentasjon lenger ned). Nereus NS805 har imidlertid en svakhet med at dekket er litt for mykt, og må i noen tilfeller reballanserer. Vi har jobbet i 2 år med å utvikle vært eget elbildekk som har mye likt dekkmønster med Nereus NS805, men ytteligere forbedret for is med litt mykere gummi, men med forsterket dekkstamme som skal tåle dreiemomentet til Performance modellene, og høsten 2020 lanserer vi de 10 første dekkdimensjonen i FIRGUS EV ICE 3. Alle dekkdimensjoner til Model S, X, 3 og Y er prioritert.
 
Se støytest av Nereus Invovic 805+ nedenfor. Denne er lett å kontrollere med en mobiltelefon og appen ''soundmeter''. Selv om mobilen er kalibrert litt annerledes vil du få de sammen forskjellene når du kjører en rekke tester i 80 km/t med 30-40 målepunkter og beregner snittverdiene.
 

STOR FORSKJELL I RULLEMOTSTAND MELLOM AVLESTE VERDIER OG EU-VERDIER

Rullemotstanden på dekk måles på trommel når man fastsetter EU-verdiene. Stor forskjell fra avlest rullemostand på en Tesla. Det er også viktig å merke seg at et slitt vinterdekk ruller lettere enn nytt dekk, på tørr asfalt. Med mye vann i veien vil nye dekk med god gjennomgående drenering rulle lettere når vannet slippes igjennom. Klikk på bildet under og se dagens tilbud på 245/45R19 til Tesla Model S
 
 
VINTERDEKK MED PIGG TIL TESLA MODEL S ANBEFALES IKKE LENGER
Splitter nye piggdekk på ren isbanekjøring gir litt ekstra grep på en liten og lett personbil. På en tung bil som Tesla S blir piggende veldig små (som å sette katteklør på en elefant), og friksjonen fra piggene blir tilnærmet ikke målbart i forhold til friksjonene fra gummien. Etter 3-5 ukers kjøring på asfalt blir piggene skråslitt bakover og evnen til å bremse på is reduseres. Bilens vekt mot underlaget utgjør på en Tesla S mer enn 99% av bilens tyngde. Det er i seg selv selvforklarende at mange lameller og myk gummi er avgjørende på is, i forhold til piggdekk som nødvendigvis må ha hardere gummi for at piggene skal sitte. Kjører man på asfalt blir piggene uansett revet ut med tiden, og man sitter tilbake med et medium hardt lamelldekk.
 
Piggdekk på asfalt med isfilm erfarer vi som en betydelig dårligere løsning enn piggfrie dekk med myk gummi. Piggene må som kjent ha minst 2 mm tykk is for å gi bremseeffekt, og asfalt med isfilm er ikke riktig underlag for tunge biler med piggdekk. Man ser aldri lastebiler med piggdekk, og en Tesla S er ikke langt unna en lastebil når man sammenligner trykket mot underlaget. 
 

FELGER TIL TESLA MODEL S. STADIG STØRRE UTVALG AV VINTERFELGER OG FLOTTE SOMMERFELGER

Utvalget og dagens tilbudspriser på felger til Tesla Model S ved å klikke på bildet under
tesla-model-3-felger
 

ZAX WHEELS FELGPROGRAM MED LAVEST MULIG VEKT KOMBINERT MED HØYERE STYRKE, ER UTVIKLET FOR ELBIL.

Produktliste